Nanoparticles from a HD-Diesel engine and their composition were investigated in the present paper. Three variants of fuel additivities were applied to allow the balances of certain tracer-substances after the tests: 2% of additives-free lube oil; 2% of market lube oil with additive package and Fe-based regeneration additive (FBC) with 40 ppm Fe. The analysed SMPS particle size distributions indicated that by blending of the market lube oil to the fuel the combined effects of metals or metal oxides from the additive packages and of the heavy HC’s from the lube oil matrix contribute the most to the increase of nuclei mode. From the masses of Fe, Zn and Ca, which were introduced with the fuel, only parts were found as integral masses at all ELPI-stages – Fe 43.5%, Zn 36.6%, Ca 65.5%. The majority of mass of some metals, or metal oxides emissions on ELPI-stages (up to 80%) is in the size ranges below 100 nm.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00