Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja medialna na tle przemian idei uniwersytetu XXI wieku

Tytuł:
Edukacja medialna na tle przemian idei uniwersytetu XXI wieku
Media education against the background of changes in the concept of the 21st century university
Autorzy:
Ogonowska, Agnieszka
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1312647.pdf
Data publikacji:
2013-12-30
Wydawca:
Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
Tematy:
edukacja medialna
kształcenie o mediach
filozofia kształcenia
ideologia kształcenia
Źródło:
Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie; 2013, 30; 27-37
2300-6285
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest przedstawienie dwóch modelowych typów uniwersytetu: uniwersytetu badawczego oraz uniwersytetu przedsiębiorczego (uniwersytetu jako przedsiębiorstwa wiedzy) w kontekście rozwijania kompetencji medialnych. Te ostatnie są przez autorkę tekstu postrzegane jako zasadniczy typ kompetencji cywilizacyjnych niezbędnych do aktywnego, autonomicznego i świadomego funkcjonowania w społeczeństwie wiedzy, społeczeństwie informacyjnych czy – w końcu – w globalizującym się świecie. W artykule zaakcentowano dwie odmienne filozofie i ideologie kształcenia związane z każdym z tych modeli oraz konsekwencje ich wykorzystywania dla projektowanego modelu absolwenta. Ważną rolę odgrywa także ich stosunek do tradycji oraz wymogów zmieniającego się świata (kompatybilność, plastyczność czy też adaptabilność do warunków świata ponowoczesnego zdominowanego przez nowe technologie). Wzmiankowane kompetencje medialne powinny być każdorazowo kojarzone z trzema kluczowymi filarami edukacji medialnej, tzn. kształcenia o mediach, przez media i dla mediów.

The aim of the article is to present two model types of university: the one of a research institution and the other of an entrepreneurial university (university as knowledge enterprise) in the context of the development of media literacy. The author considers it a fundamental type of civilization competences that is indispensable to an active, autonomous and conscious functioning in a knowledge-based society, information society and – finally – in the globalized world. The article points out to two different ideologies and approaches to education in relation to each of the models and to the consequences of their application as regards the graduate’s profile. An important role is played by the attitude to tradition and the requirements of the changing world (the compatibility, flexibility and adaptability to the conditions of the post-modern world that is dominated by new technologies). Media literacy should always be associated with the three key pillars of media education, i.e. teaching about the media, through the media and for the media.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies