Stworzenie Numerycznego Modelu Terenu stanowi ważny etap prac związanych z projektowaniem przebiegu i budową autostrad. Model błędnie aproksymujący powierzchnię terenu może stanowić źródło błędów w dalszych etapach prac np. przy bilansowaniu mas ziemnych (nasypów i wykopów). W praktyce stosuje się kilka metod pozyskiwania danych do NMT, takich jak: pomiar terenowy, digitalizacja istniejących podkładów kartograficznych czy opracowanie zdjęć lotniczych. Charakteryzują się one różną dokładnością, czasem opracowania, aktualnością oraz kosztami. Doświadczenia firmy z zakresu tworzenia NMT dla potrzeb projektowania sieci dróg i autostrad dowodzą że ekonomicznie uzasadnione jest tworzenie modelu stanowiącego kompilację danych ze wszystkich dostępnych źródeł informacji o terenie. W pracy przedstawiono doświadczenia w tym zakresie zdobyte przy tworzeniu modelu terenu na potrzeby projektu do celów lokalizacji autostrady A4 na odcinku Kraków – Tarnów 0 długości 78,7 km. Źródło danych stanowiły: barwne zdjęcia lotnicze w skali 1:20 000 opracowane na cyfrowej stacji fotogrametrycznej ImageStation firmy INTERGRAPH, pomiary terenowe w formie przekrojów poprzecznych oraz mapy topograficzne w skali 1:10 000.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00