Relacje normatywne porządkujące współdziałanie egzekutywy na naczelnym poziomie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym RP w określonych, nadzwyczajnych stanach funkcjonowania państwa
Relacje normatywne porządkujące współdziałanie egzekutywy na naczelnym poziomie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym RP w określonych, nadzwyczajnych stanach funkcjonowania państwa Executive in normative relations ordering the top level of national security management system in certain conditions operation of the state
Niniejszy artykuł jest próbą wskazania relacji normatywnych między członami władzy wykonawczej,
którą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują prezydent i Rada Ministrów. Relacje porządkujące SKBN, w skład
którego wchodzi m.in. wzmiankowana dwuczłonowa egzekutywa, muszą być tak określone, żeby system
funkcjonował optymalnie. Ponieważ jednym z zadań realizowanych przez SKBN, zapewniający ciągłość
podejmowania decyzji i działań dla utrzymania bezpieczeństwa narodowego, jest realizowanie czynności
związanych z kierowaniem obroną państwa, w niniejszym opracowaniu wskazano relacje normatywne
zachodzące między prezydentem, a Radą Ministrów, w tych stanach funkcjonowania państwa, w których
współpraca między tymi organami uwypukla się najwyraźniej. W związku z tym, że wyraźnie, konstytucyjnie
określoną kompetencją Prezydenta dotyczącą bezpośrednio bezpieczeństwa państwa jest także wprowadzanie
stanu wojennego i wyjątkowego, to na tych dwóch stanach skupiono się w niniejszym opracowaniu.
W opracowaniu wskazano także na możliwość – w sytuacji braku transparentnie określonych relacji – pojawiania
się sporów kompetencyjnych i zawiłości (negatywnie wpływających na optymalne funkcjonowanie SKBN,
związanych ze sprawowaniem władzy wykonawczej przez dwa „niezależne” organy konstytucyjne).
This article is an attempt to identify the normative relations between the decision-making members
of executive power, which is base in the Republic of Poland on the Polish President and the Council of Ministers.
Relations ordering national security management system (NSMS), which includes the mentioned two-man
executive must be so defined that the system functioned optimally. One of the tasks performed by NSMS, to
ensure continuity of decisions and actions for the maintenance of national security, is to pursue activities related
to management of state defense. Therefore, in this article was noted, normative relations between the
president and the Council of Ministers, in the state of functioning of the state, during which (depending on
circumstances) president cooperates with the other member of the dualistic executive (martial law).
Constitutionally defined competence of the president regarding the direct security of the state is also
introducing a state of emergency. These two states devoted predominant part of the article, a "starting point"
for discussion was the "guardian of sovereignty." It should be clear that the two above-mentioned states of
emergency relating directly to the cooperation of president with other authorities. In this study it was also an
attempt to present the possibility - in the absence of transparently specific relationship - the appearance of
conflicts of competence and complexities (negatively affecting the optimal functioning of NSMS, related to the
exercise of executive power by the two "independent" constitutional bodies).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00