Udział psychologa w przesłuchaniu małoletniego świadka – wyzwania i pułapki Participation of The Psychologist in The Child Witness Interrogation – Challenges and Traps
Udział w przesłuchaniu małoletniego oraz wydanie opinii psychologicznej dotyczącej jego zeznań jest niewątpliwie jednym z najtrudniejszych zadań stojących przed biegłym psychologiem. W artykule przedstawiono przegląd pułapek – miejsc, które wydają się szczególnie trudne dla biegłego psychologa i w których łatwo o popełnienie błędu, przeoczenie istotnych danych lub błędną interpretacje uzyskanych informacji. Autorzy zilustrowali je przykładami pochodzącymi z rzeczywistych spraw oraz wypunktowali zalecenia, o których na danym etapie przesłuchania lub tworzenia opinii warto pamiętać. W podsumowaniu przedstawili i omówili ogólniejsze rekomendacje, które mogłyby poprawić jakość opinii psychologicznych dotyczących zeznań małoletniego świadka. Nie ulega wątpliwości, że zarówno udział w przesłuchaniu dziecka, jak i przygotowanie opinii wymaga od biegłego wysoce specjalistycznych wiedzy i umiejętności. Autorzy mają nadzieję, że niniejszy artykuł będzie wkładem do dalszej dyskusji nad poprawą jakości zarówno przebiegu przesłuchania małoletniego, jak i samej opinii psychologicznej.
Participation in the interrogation of a minor witness and preparation of an expert opinion about his/her testimony is undoubtedly one of the most difficult tasks for a forensic psychologist. This article presents an overview of ‘traps’ – places that seem to be particularly difficult for an expert psychologist, where it is easy to make a mistake, overlook important data, or misinterpret the obtained information. The authors illustrated these places with examples from real cases and listed recommendations that should be kept in mind at a given stage of the interrogation and during the preparation of an expert opinion. In the end, more general recommendations, that could the quality of psychological expert opinions regarding the child witness testimony, are given and discussed. There is no doubt that participation in a child interrogation and preparation of an expert opinion requires highly specialized knowledge and skills. The authors hope that the presented article will be a contribution to further discussion on the improvement of the quality of the child interrogation and the psychological expert opinion itself.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00