Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Comprehensive Diagnosis of Polish School-Age Children Who Stutter: Normative and Psychometric Iinvestigation of the Behavior Assessment Battery

Tytuł:
Comprehensive Diagnosis of Polish School-Age Children Who Stutter: Normative and Psychometric Iinvestigation of the Behavior Assessment Battery
Kompleksowa diagnoza jąkania u polskojęzycznych dzieci w wieku szkolnym – badania normalizacyjne i psychometryczne Baterii testów do oceny zachowań (BAB)
Autorzy:
Węsierska, Katarzyna
Vanryckeghem, Martine
Krawczyk, Aleksandra
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1199533.pdf
Data publikacji:
2020-12-30
Wydawca:
Libron
Tematy:
stuttering/stammering
diagnosis
children
Behavior Assessment Battery (BAB)
jąkanie
diagnoza
dzieci
Bateria testów do oceny zachowań (BAB)
Źródło:
Konteksty Pedagogiczne; 2020, 2, 15; 261-276
2300-6471
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The Behavior Assessment Battery (BAB) for Children Who Stutter is a self-report test investigating the affective, behavioral and cognitive correlates of stuttering. Its sub-tests gauge a school-age child who stutters’ (CWS) level of anxiety and speech disruption in particular speech situations (SSC-ER: Speech Situation Checklist – Emotional Reaction and SSC-SD: Speech Situation Checklist – Speech Disruption), the use of coping behaviors (BCL: Behavior Checklist) and how a child thinks about his/her speech (CAT: Communication Attitude Test). Cross-cultural research with the BAB has pointed to its usefulness as a differential diagnostic tool and that the tests’ items lead to treatment targets. This type of multidimensional assessment instrument for children who stutter was previously unavailable in Poland, but its publication is now underway. This article presents the results of normative and psychometric testing related to the adaptation of the Polish version of the BAB.

Bateria testów do oceny zachowań dla dzieci w wieku szkolnym, które się jąkają (BAB) to narzędzie diagnostyczne do samooceny afektywnych, behawioralnych i kognitywnych komponentów jąkania. Narzędzie, w skład którego wchodzą cztery podtesty, pozwala na diagnozowanie u jąkających się dzieci w wieku szkolnym różnych aspektów związanych z jąkaniem. Podtesty SSC-ER (Lista kontrolna sytuacji komunikacyjnych – reakcje emocjonalne) i SSC-SD (Lista kontrolna sytuacji komunikacyjnych – zakłócenia w mowie) oceniają, jaki jest poziom lęku – jakie są reakcje emocjonalne i jakich zakłóceń w określonych sytuacjach mownych doświadcza dziecko. BCL (Lista zachowań) – umożliwia identyfikowanie zachowań wykorzystywanych przez dziecko, by radzić sobie z jąkaniem. Z kolei CAT (Test do badania postaw związanych z komunikowa-niem się) pokazuje, jakie są przekonania dziecka, jak myśli ono o swoim sposobie wypowiadania się. Międzykulturowe badania BAB potwierdziły przydatność testu jako narzędzia do diagnozy różnicowej oraz możliwość wykorzystania podtestów do formu-łowania celów terapii. Taki typ wielowymiarowego narzędzia do oceny jąkania u dzieci nie był do tej pory dostępny w Polsce. W artykule zaprezentowano wyniki badań normalizacyjnych i psychometrycznych dokonanych w związku z pracami adapta-cyjnymi nad polską wersją BAB (w przygotowaniu do druku).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies