Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Legal and Axiological Standards in the Functioning of Foster Care in Poland

Tytuł:
Legal and Axiological Standards in the Functioning of Foster Care in Poland
Prawne i aksjologiczne standardy funkcjonowania pieczy zastępczej w Polsce
Autorzy:
Andrzejewski, Marek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1198608.pdf
Data publikacji:
2015-05-07
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
Foster care
Family law
Foster Family
care and educational Facilities
Family reintegration
placówka opiekuńczo wychowawcza
Źródło:
Horyzonty Wychowania; 2015, 14, 29; 11-28
1643-9171
2391-9485
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper discusses changes in the functioning of foster care since it was reformed in 1999. Its focus is to demonstrate changes in Polish law and evolution in pedagogical views as well as in administrative practice in the context legal standards of foster care set forth in international documents (Convention on the Rights of a Child, European Convention on Human Rights and many others) and in the constitutional principle of subsidiarity. Much attention was also devoted to provisions of the Act of 9 June 2011 on support for Families and Foster Care system as well as to new laws of the Family and Guardianship Code. Of paramount importance is the right of children in care to return to their families (family reintegration), a right that derives from international standards. In this context evolution in pedagogy and the significance of social care were emphasized. The author highlights emotional problems of foster families which hinder efforts aimed at supporting children’s parents.

Artykuł omawia zmiany, jakie zaszły w funkcjonowaniu pieczy zastępczej, począwszy od rozpoczęcia jej reformowania w 1999 roku. Akcent położono na pokazanie zmian polskiego prawa i ewolucji pedagogicznej oraz administracyjnej praktyki, w kontekście standardów prawnych pieczy zastępczej wyznaczonych w międzynarodowych dokumentach (Konwencja o Prawach Dziecka, Europejska Konwencja Praw Człowieka i wiele innych) oraz w konstytucyjnej zasady pomocniczości. Szczególnie wiele uwagi poświęcono uregulowaniom Ustawy z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz nowym przepisom Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Najistotniejsze znaczenie ma wynikające z międzynarodowych standardów prawo wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych do powrotu do rodziny (reintegracja rodziny). Na tym tle pokazano przemiany w pedagogice i znaczenie pracy socjalnej. Autor zwraca uwagę na emocjonalne problemy rodzin zastępczych, które odmawiają działań wspierających rodziców wychowanków.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies