Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wychowanie jako kształtowanie i integracja dynamizmu ludzkiego

Tytuł:
Wychowanie jako kształtowanie i integracja dynamizmu ludzkiego
Education as the Formation and Integration of Human Dynamism
Autorzy:
Mazur, Piotr S.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1198563.pdf
Data publikacji:
2015-09-30
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
człowiek
wychowanie
dynamizm
integracja
kształtowanie
man
education
dynamism
integration
formation
Źródło:
Horyzonty Wychowania; 2015, 14, 31; 189-202
1643-9171
2391-9485
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem artykułu jest filozoficzny namysł nad klasyczną koncepcją wychowania w świetle rozróżnienia dynamizmu w człowieku i dynamizmu człowieka. W aspekcie podmiotowym zasadniczą racją wychowania jest konieczność doskonalenia ludzkiego działania z uwagi na obecność w człowieku różnorodnych dynamizmów, które nie są z sobą w dostateczny sposób zintegrowane. Ich kształtowanie i integracja dokonuje się zawsze według określonej koncepcji człowieka oraz odpowiadającej jej naczelnej zasadzie tej integracji. Klasyczna koncepcja wychowania zakłada zaś, że człowiek jako podmiot wychowania jest bytem osobowym, którego duchowo-cielesna natura jest spotencjalizowana. Właściwa aktualizacja tej natury dokonuje się za sprawą nabycia cnót moralnych, którego podstawą jest prymat dynamizmu człowieka (rozumu i woli) względem dynamizmu w człowieku (sfera witalno-cielesno-popędowa).

This article offers philosophical reflections on the classical conception of upbringing, considered in the light of the distinction between two forms of human dynamism: the dynamism in man and the dynamism of man. The subjective aspect of education surely furnishes the main reason for needing to improve human conduct, due to the presence of various dynamisms in man that are insufficiently integrated with one another. The formation and integration of these always rests on a certain conception of man, and thus also on some corresponding fundamental principle pertaining to this integration. The classical conception of upbringing implies that man, as the subject of education, is a personal being whose nature, at the same time both spiritual and corporeal, is constituted as an active potentiality. The proper development of this nature takes place through the acquisition of the moral virtues, which are based on the primacy of the dynamism of man (intellect and will) over the dynamism in man (in the sense of the sphere of vital bodily impulses).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies