Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Potrzeba afirmacji człowieka jako wyzwanie dla wychowania

Tytuł:
Potrzeba afirmacji człowieka jako wyzwanie dla wychowania
The Need for Affirmation of a Human as a Challenge for Upbringing
Autorzy:
Olbrycht, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1196773.pdf
Data publikacji:
2020-07-21
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
humanism
anthropocentrism
person
affirmation
selflessness
Źródło:
Horyzonty Wychowania; 2020, 19, 50; 93-104
1643-9171
2391-9485
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba uzasadnienia tezy, zgodnie z którą współczesne wychowanie stanęło wobec szczególnego, pilnego wyzwania – mocnego oparcia się na antropologii afirmującej człowieka. Wymaga tego sytuacja z jednej strony wzmagającej się krytyki humanizmu, z drugiej – przedłużającej się pandemii koronawirusa. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Metodą badawczą jest analiza współczesnej sytuacji społeczno-kulturowej i pozycji w niej człowieka i człowieczeństwa w świetle personalistycznej myśli filozoficznej D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna. PROCES WYWODU: Autorka wychodzi od charakterystyki obecnej sytuacji kultury dystansującej się coraz bardziej od idei humanizmu. Równocześnie zwraca uwagę na trudne konsekwencje wychowawcze sytuacji pandemii. Stawia tezę, że jedyną właściwą odpowiedzią jest afirmacja człowieka. Potrzebę takiej postawy uzasadnia, odwołując się do personalizmu chrześcijańskiego w ujęciu D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna. Wywód kończą wnioski dla wychowania. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza prowadzi do wniosku, iż jedynie personalizm chrześcijański pozwala w pełni uzasadnić potrzebę afirmacji człowieka, wyjaśnić jej rozumienie i wskazać sposoby realizacji tej postawy. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski przeprowadzonej analizy dotyczą możliwości kształcenia postawy afirmacji człowieka, wrażliwości na człowieczeństwo. Zdaniem autorki potrzebne jest kształcenie postaw wobec człowieka i świata warunkujących postawę afirmacji człowieka i świata – a to znaczy postaw uznania, zachwytu, podziwu, bezinteresowności.

The need for affirmation of a human as a challenge for upbringing             The article attempts to justify the thesis that in the current situation of an increasing criticism of humanism on the one hand, and a coronavirus pandemic on the other, upbringing requires anthropology which affirms a man. We are talking about raising the value of humanity, related to responsibility for others, oneself and the world. Personalism rooted in Christianism represents such anthropology. The views of Dietrich von Hildebrand, Chantal Delsol and Robert Spaemann, which are mentioned in the text, are the examples of personalistic approaches emphasizing the importance of affirmations of a man and the world. The philosophy of R. Spaemann was subjected to a deeper analysis, from the perspective of consequences for the upbringing. The analysis showed that according to this philosopher, the affirmation of a man is an expression of respect for the human person. The basis of affirmation is an attitude of selflessness. The text ends with educational conclusions formulated in the light of the need for the affirmation of a man and the world. As well as  and training of the selflessness.    

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies