Katarzyna Kobro's artistic and theoretical oeuvre is most often discussed within the framework of the history of Constructivism. The prefix "re" used in the second component of the title of this article is to draw attention to other interpretative possibilities. They take into account either the characteristics of the artist's works that have been ignored earlier or different, contemporary interpretative contexts. The characteristic features of Kobro's sculptures considered here are their smooth integrating into the space (instead of breaking through and conquering typical of Constructivism) and the openness of the possibility to move around in it (instead of directing and disciplining movements). The contexts taken into consideration in this respect are "female aesthetics" and Michel Foucault's critical reflections on the role of space in Jeremy Bentaham's "Panopticon" idea. Both these interpretative perspectives aim at emphasizing the need for freedom in Kobro's sculptures, instead of the previously emphasized features of economics and functionalism
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00