Test anxiety is an obstacle that may influence education and professional life. Currently, the remote form of learning is widespread. Thus, a need for measuring test anxiety in an online setting appeared. The paper describes a validation process of a Polish adaptation of the Online Test Anxiety Inventory (OTAI). Three hundred thirty-nine students participated in the study. The confirmatory factor analysis showed a similar structure to the original study (Alibak et al., 2019). The inventory consists of three scales: psychological, physiological, and online. Results of a study indicated the validity of the Polish version of OTAI: we found gender differences and statistically significant correlations with self-esteem as well as with math anxiety. Moreover, we observed high internal consistency of scales and their high test-retest reliability. Based on these results, we argue that OTAI-PL can be considered a valid and reliable inventory, which allows online test anxiety measurement and can be particularly useful in times of pandemic and the pressure on the online form of education.
Lęk przed testami jest przeszkodą, która może utrudniać osiąganie pozytywnych wyników w nauce – zarówno w procesie kształcenia, jak i w życiu zawodowym. Wobec upowszechnienia się w ostatnim czasie zdalnej formy nauczania może się pojawić potrzeba pomiaru lęku przed testami online z wykorzystaniem odpowiedniego narzędzia. W niniejszym badaniu dokonano adaptacji skali mierzącej lęk przed testami w formie online (OTAI) do warunków polskich. W badaniu wzięło udział 339 studentów. Na podstawie istotnych statystycznie korelacji wyniku w teście OTAI-PL z samooceną i lękiem przed matematyką, istotnymi statystycznie różnicami międzypłciowymi oraz rezultatami konfirmacyjnej analizy czynnikowej wykazano, że utworzone narzędzie było trafne. Podobnie jak w oryginalnym badaniu (Alibak i in., 2019) polska wersja narzędzia miała trójczynnikową strukturę. Kwestionariusz składa się z trzech skal: psychologicznej, fizjologicznej i związanej z edukacją zdalną. Rzetelność skali potwierdzają wysokie wartości spójności wewnętrznej oraz stabilności bezwzględnej. Na podstawie otrzymanych rezultatów można uznać OTAI-PL za trafne i rzetelne narzędzie umożliwiające pomiar lęku przed testami online wśród polskich studentów. Opracowane narzędzie może być szczególnie przydatne w czasach pandemii i nacisku na zdalną formę nauczania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00