Przygotowanie pacjenta przewlekle chorego do samoopieki jako efekt skutecznej edukacji zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarki Preparing a chronically ill patient for self – care as a result of effective health education conducted by a nurse
Wstęp. Edukacja zdrowotna to proces kształtowania u ludzi nawyku dbania o swoje zdrowie. Zadaniem pielęgniarki jest przygotowanie pacjenta przewlekle chorego i jego rodziny do samoopieki i samopielęgnacji na każdym etapie choroby, również w okresie terminalnym. Niezbędne jest kształtowanie umiejętności radzenia sobie z chorobą i niepełnosprawnością oraz udzielanie wsparcia psychicznego.
Cel. Celem badań była analiza opinii respondentów na temat wybranych aspektów edukacji zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarkę w odniesieniu do pacjenta przewlekle chorego.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród czynnych zawodowo pielęgniarek i pielęgniarzy. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietowania oraz autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Większość respondentów podkreśla konieczność systematycznych działań pielęgniarek podejmowanych przez pielęgniarkę w ramach edukacji zdrowotnej pacjenta przewlekle chorego.
Wnioski. Zdecydowana większość pielęgniarek potwierdza, że edukacja zdrowotna pacjenta przewlekle chorego jest konieczna. Niezbędne jest jednak zwiększenie nacisku na profesjonalne przygotowanie pielęgniarek do roli edukatora w ramach kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego.
Introduction. Health education is the process of shaping the habit of caring for your health. The nurse's task is to prepare a chronically ill patient and his family to self-care at every stage of the disease, also during the terminal period. It is necessary to develop skills in coping with illness and disability and providing mental support.
Aim. The aim of the research was to analyze the respondents' opinions on selected aspects of health education conducted by a nurse in relation to a chronically ill patient.
Material and methods. The research was conducted among professionally active nurses. The method of diagnostic survey, questionnaire technique and author's questionnaire was used.
Results. Most respondents emphasize the necessity of systematic actions of nurses taken by a nurse in the framework of health education of a chronically ill patient.
Conclusion. The vast majority of nurses confirm that health education of a chronically ill patient is necessary. However, it is necessary to increase the emphasis on professional preparation of nurses for the role of an educator in undergraduate and postgraduate education.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00