Abnormal body weight poses a risk of the development
of various health disorders, having a negative impact on
the quality and length of life. The prevalence of overweight
and obesity among European children is estimated
to be 10–20%. In Poland this figure reaches 18%. A war
on the epidemic obesity waged from the youngest age of
the child is a strategy that brings long-term health benefits
for the entire population. Apart from the family, the
school is the second important educational environment
responsible for conducting health education activities
among children and teenagers. School health education
programs should be implementing by teachers in collaboration
with other school staff, parents and the broadly
understood local community. Comprehensive health education
aiming at combating obesity should cover the entire
population of school children and teenagers, with
special attention given to high risk groups. The school,
undertaking health education activities aimed at preventing
abnormal body weight, should implement nationwide
programs for the prevention of obesity, and should also
pursue its own health education program based on its
curriculum. In most cases, development of obesity at children
results from improper eating habits and insufficient
physical activity, and therefore school health education
programs aimed at the prevention of overweight and obesity
should focus on these two most important modifiable
risk factors of abnormal body weight.
Nieprawidłowa masa ciała niesie za sobą ryzyko rozwoju
licznych zaburzeń zdrowotnych, oddziałujących negatywnie
na jakość i długość życia. Częstość występowania
nadwagi i otyłości wśród dzieci w krajach europejskich
szacuje się na 10–20%, w Polsce liczba ta sięga 18%. Walka
z epidemią nadwagi i otyłości prowadzona od najmłodszych
lat życia dziecka to strategia przynosząca w
perspektywie długoterminowej korzyści zdrowotne dla
całej populacji. Szkoła obok rodziny stanowi drugie istotne
środowisko wychowawcze, na którym spoczywa
obowiązek prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.
Realizacja szkolnej edukacji zdrowotnej podejmowana
jest przez nauczycieli we współpracy z pozostałymi
pracownikami szkoły, rodzicami oraz szeroko rozumianą
społecznością lokalną. Wszechstronna edukacja zdrowotna
ukierunkowana na walkę z otyłością i nadwagą powinna
obejmować całą populację dzieci i młodzieży szkolnej,
z uwzględnieniem grup szczególnie narażonych. Szkoła
podejmująca edukację zdrowotną uczniów, mającą na
celu zapobieganie występowania nieprawidłowej masy
ciała powinna realizować ogólnopolskie programy profilaktyki
nadwagi i otyłości oraz na bazie podstawy programowej
opracowywać i realizować szkolny program
edukacji zdrowotnej. W przeważającej liczbie przypadków
patogeneza rozwoju otyłości u dzieci wiąże się z nieprawidłowymi
nawykami żywieniowymi oraz niedostateczną
aktywnością fizyczną, w związku z czym szkolne programy
edukacji zdrowotnej ukierunkowane na zapobieganie
występowania nadwagi i otyłości powinny skupiać się na
tych dwóch najważniejszych, modyfikowalnych czynnikach
ryzyka nieprawidłowej masy ciała.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00