Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Towards a pluralistic epistemology: understanding human-technology interactions in shipping from psychological, sociological and ecological perspectives

Tytuł:
Towards a pluralistic epistemology: understanding human-technology interactions in shipping from psychological, sociological and ecological perspectives
Autorzy:
Man, Y.
Lundh, M.
MacKinnon, S. N.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/116821.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Morski w Gdyni. Wydział Nawigacyjny
Tematy:
pluralistic epistemology
epistemology
human-technology interactions
shipping
psychological perspective
sociological perspective
ecological perspective
Human Computer Interaction (HCI)
Źródło:
TransNav : International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation; 2018, 12, 4; 795-811
2083-6473
2083-6481
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the shipping domain, many innovative technical systems have been designed and developed in the past decades, aiming to enable the maritime users to achieve the goal of safety, efficiency and effectiveness. The introduction of advanced technologies into workplaces have also created unprecedented challenges. Human users frequently find themselves in a supporting role to serve technology, being responsible for automation issues and blamed for “human errors” that sometimes result in tragic results. These challenges are closely associated with the design and use of technologies. Human‐technology interactions has become an important multidisciplinary research topic for shipping. This article reviews theoretical concepts relative to the dimensions of psychology, sociology and ecology in Human Computer Interaction (HCI) in order to form a deeper understanding of human‐technology interactions. This paper also discusses the theoretical constructs’ practical relevance by showing how a few cases exemplifying ongoing development sectors in shipping, such as energy efficiency optimisation, supervisory control of autonomous unmanned ships, and eco‐systems in engine control rooms, are understood with these theoretical perspectives. By presenting multidisciplinary understandings of human‐technology interaction, this paper aims to derive knowledge pertinent to methodological approaches and philosophical stances of future maritime human factors and HCI research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies