Przestrzeń jest podstawowym zagadnieniem formy architektonicznej. Przestrzeń wystawiennicza
wielkopowierzchniowej placówki handlowej, rozumianej jako świątynia handlu, dotyczy kilku miejsc.
Są nimi: strefa promocyjna, witryna, wystawa wewnątrzsklepowa, hot-shop, stoisko handlowe.
W kontekście tradycyjnie rozumianej świątyni i jej powiązania z omawianym tematem, ulega ona
desakralizacji. Wchodzi w obszar profanum. Miejsce nieodgadnione, sacrum, uświęcone przez
kontakt z siłami nadprzyrodzonymi, pojawia się wobec tego, co zwykłe, a zarazem codzienne. Sklep,
hipermarket traktowany przez wielu jako substytut wewnętrznych potrzeb, zajmuje miejsce obiektu
kultu. Jest on dla społeczeństwa konsumentów pewnego rodzaju sacrum. Przewrót znaczeniowy
spowodował traktowanie sklepu jako zlaicyzowanego obiektu kultu. Organizowanie przestrzeni
strefy promocyjnej hipermarketu charakteryzuje się celowym rozmieszczeniem elementów,
zaprojektowanych w myśl odpowiednich wytycznych. Sposób komponowania świątyni ducha
(kościoła), czy też ciała (sklepu) cechuje ład, porządek, stosowanie nieskomplikowanych układów
brył zgrupowanych i uszeregowanych.
Proces projektowania strefy promocyjnej to działania wielowarstwowe, polegające na umiejętności
łaczenia niejako na jednym obrazie zagadnień z zakresu wystawiennictwa, aranżacji wnętrz, szeroko
rozumianych działań plastycznych, merchandisingu, psychologii konsumenta. Po zsumowaniu detale
ekspozycji mają układać się w jeden, sprawnie funkcjonujący organizm naczyń połączonych. Dlatego
też istotna jest całościowość koncepcji, łączącej ze sobą wszystkie aspekty omawianych zagadnień.
The space is a critical architectural form. The exhibition space over large retail outlet, understood as
the temple of commerce, applicable to several places. These are: promotional zone site, exhibition
inside the shop, hot shop, trading post. In the context of the traditional sense of the temple and
relation to this subject, it is desacralisation. Enters into the area of the profane. Enters into the
area of the profane. Place inscrutable, sacred, sanctified by contact with the supernatural, there is
the face of what ordinary, and at the same time every day. Store, hypermarket regarded by many
as a substitute for internal needs, takes the place of the object of worship. It is for the consumer
society a kind of sacred. The coup caused the semantic treatment of the store as a secularized
object of worship. Organizing the promotion zone of hypermarket has a purposeful arrangement of
parts, designed in accordance with relevant guidelines. The method of composing the temple of the
spirit (church) or body (shop) is characterized the order, the use of simple circuits blocks grouped
and prioritized. The process of designing a promotional zone is a multi-activity, involving the skills
of joining it were a single image issues of exhibitions, interior design, broadly understood artistic
activities, merchandising, consumer psychology. After summing up the details of exposure they
have to fall into one smoothly functioning system of connected vessels. Therefore, it is important to
the concept of wholeness, linking together all aspects of the issues discussed.