Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wdrożenie systemu Kaizen w firmie branży motoryzacyjnej – studium przypadku

Tytuł:
Wdrożenie systemu Kaizen w firmie branży motoryzacyjnej – studium przypadku
Keizen system implementation in an automotive company – case study
Autorzy:
Midor, K.
Lenart, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/113558.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
STE GROUP
Tematy:
Kaizen
zarządzanie
jakość
efekt jakościowy
system
ciągłe doskonalenie
management
quality
qualitative effect
continuous improvement
Źródło:
Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji; 2015, 3 (12); 119-131
2391-9361
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W XXI wieku nowoczesnego modelu zarządzania produkcją nie sposób nie łączyć z filozofią ciągłego doskonalenia. Szczególnie jest to widoczne w branży motoryzacyjnej. Rynek automotive cechuje się bardzo dużą dynamiką, ciągłym podnoszeniem wymagań zarówno ze strony klientów jak i wymagań wynikających ze zmieniających się (zaostrzanych) wymogów prawnych: normy emisji spalin, poziomu bezpieczeństwa, ograniczeń w stosowaniu różnego typu materiałów itp. Aby sprostać wymaganiom i zapewnić przedsiębiorstwu konkurencyjność na rynku producenci wprowadzają nowoczesne, sprawdzone metody zarządzania i organizacji. Chętnie opierają oni swoją działalność na zasadach Lean Management. Do głównych narzędzi (współzależnych i wzajemnie się wspierających) tej metody zalicza się: VSM, 5S, TPM, SMED. Jednak samo przeniesienie japońskich systemów zarządzania na grunt zachodni nie stanowi gwarancji sukcesu. Wynika to z faktu, że u źródła dalekowschodnich koncepcji znajduje się filozofia Kaizen, uwarunkowana kulturowo, opierająca się na pracy zespołowej. Głównym filarem filozofii Kaizen jest zaangażowanie wszystkich pracowników w udoskonalanie, co stoi z w sprzeczności z zakorzenionym w zachodniej kulturze indywidualizmem pracowników niższych szczebli. Siłą Kaizen jest to, że wykorzystując istniejące narzędzia, opracowaną technologię oraz wiedzę i doświadczenie pracowników nie wymaga znacznych nakładów finansowych zmieniając przedsiębiorstwo na zasadzie drobnych kroków. Daje to sporą przewagę nad zachodnim podejściem, głównie opartym na przynoszących duże, gwałtowne zmiany działaniach innowacyjnych, drogich i wymagających zaangażowania specjalistów. W artykule zaprezentowano sposób wdrożenia Kaizen w przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej.

In the 21st century one cannot avoid combining the modern model of production management with the philosophy of continuous improvement. This is particularly visible in the automotive branch. The automotive market is characterized by very high dynamics, constantly increasing requirements from customers as well as requirements resulting from the changing (stricter) legal regulations: fumes emission standard, safety level, restrictions in the use of various kinds of materials etc. To meet the demands and ensure their enterprises’ competitiveness on the market, producers are introducing modern, proven methods of management and organisation. They willingly base their activity on Lean Management principles. The major tools (co-dependent and mutually supportive) of this method include: VSM, 5S, TPM, SMED. However, transferring Japanese management systems into European conditions alone does not guarantee success. This results from the fact that Far Eastern concepts originate from the culture-bound Keizen philosophy, which is based on team work. The major pillar of the Keizen philosophy is engagement of all the employees in the improvement process, which contradicts lower-level employees’ individualism, so deeply rooted in Western culture. The strength of Keizen lies in the fact that while using the existing tools, the developed technology as well as the knowledge and experience of employees, it does not require high expenditures, changing an enterprise on a step-by-step basis. This gives a considerable advantage over the Western approach, mainly based on innovative, expensive activities, which require the engagement of specialists and lead to big, rapid changes. In the article a manner of implementing in an automotive company have been presented.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies