Fatigue is one of the main causes of damage in many structures. The process of fatigue
damage is rather complicated and the design of structures with reference to
fatigue requires a good knowledge in several fields including structural analysis,
material mechanics and modeling of loads and load effects on structures. Therefore
standards and recommendations related to fatigue design and analysis are often
needed to assist the structural engineer in his design work. This applies both to the
design of new bridges and the analysis of the remaining service life of existing
bridges. General rules for determining all effects on bridges are specified in
EN 1990 and Appendix A2. Verification if there is no structural damage due to fatigue
should be performed in accordance with the scheme of EN, include the scope
of the Ultimate Limit Stage (ULS) verifications. For the reason, that fatigue failure
does not occur as a result of the load of a fixed maximum value but as a result of
repetition of imposing load on an average level of internal forces, the effect of fatigue
depends strongly on the properties of construction materials – steel and concrete.
Thus, the effect, in the form of fatigue may be quite different in the case of
steel bridges, concrete bridges or even a composite steel-concrete bridges. Therefore,
the rules for determining the fatigue load are not specified in the overall
standard, but are moved to detailed design standards: EN 1992 to EN 1999. Because
of the high complexity of the fatigue verification, in the work the general fatigue
calculation rules are presented.
Zmęczenie jest jedną z głównych przyczyn uszkodzenia wielu konstrukcji. W związku
z tym, procedura oceny trwałości zmęczeniowej jest jedną z najistotniejszych, w kompleksowej
ocenie nośności i trwałości obiektu. Dotyczy to zarówno projektowania nowych mostów, jak
i analizy pozostałego okresu eksploatacji istniejących mostów. Niezawodna ocena trwałości zmęczeniowej
jest przede wszystkim decydująca przy szacowaniu pozostałej (resztkowej) przydatności
eksploatacyjnej. Ogólne zasady ustalania oddziaływań działających na mosty określa norma
EN 1990 wraz z Załącznikiem Al. Sprawdzenie, czy nie dojdzie do zniszczenia konstrukcji na
skutek zmęczenia zgodnie z systemem norm EN, zaliczamy do zakresu stanów granicznych nośności
(ULS). Z tego powodu, awarie zmęczeniowe nie występują w wyniku obciążenia o stałej
wartości maksymalnej, ale w wyniku powtórzenia obciążenia na średnim poziomie sił wewnętrz206
K. Śledziewski
nych. Wpływ zmęczenia zależy w dużym stopniu od właściwości użytych materiałów konstrukcyjnych
– stali i betonu. Końcowy efekt zmęczenia materiału (konstrukcji), może być zupełnie
inny w przypadku mostów stalowych, mostów betonowych bądź mostów zespolonych typu
stal-beton. Stąd też zasady określania obciążenia zmęczeniowego nie są określone w ogólnej normie,
ale są przenoszone na szczegółowe normy projektowania od EN 1992 do EN 1999.
W niniejszej pracy przedstawiono ogólne reguły oceny trwałości zmęczeniowej mostów.
Ponadto dokładnie omówiono obliczanie nośności zmęczeniowej zarówno metodą kumulacji
uszkodzeń jak również metodą ekwiwalentnych naprężeń a także podano tok postępowania przy
ocenie zmęczenia pomostów metalowych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00