Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

BETWEEN TRADITIONS AND TECHNOLOGY: POLITICAL RADICALISM AND THE SPECTACLE OF MASCULINITY IN CONTEMPORARY POLAND

Tytuł:
BETWEEN TRADITIONS AND TECHNOLOGY: POLITICAL RADICALISM AND THE SPECTACLE OF MASCULINITY IN CONTEMPORARY POLAND
Autorzy:
ŚMIEJA, WOJCIECH
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1036077.pdf
Data publikacji:
2021-03-08
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
masculinity
political radicalism
far-right movements
technology
Źródło:
Society Register; 2021, 5, 1; 159-172
2544-5502
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Radical movements of the Polish far-right consist, as elsewhere, mainly of young men. The strict gender binarism, the exaltation of men’s power, homosociality, brotherhood, physical strength and subordination of women are omnipresent among 'angry white men' everywhere, Poland included. However, these general characteristics have always its local variants, trajectories, and particularities. This article is an attempt to explain the phenomenon of Polish radical right movements in its local context: cultural, social, economic. The article focuses on ‘The March of Independence’ – a cyclical celebration for radical groups, which proliferates the discourses of far-right radical masculinity. In the first part, the author focuses on the social and economic background, worldview and ‘masculinist’ ideology of Polish' angry white men’ (Kimmel 2013). The second part focuses on the historical and cultural coding of their 'aggrieved entitlement' (Kimmel 2013). The third part of the essay draws on Steve's Garlick (Garlick 2016: 163−193) concept of ‘spectacular masculinity’. It analyzes how modern technology contributes to the construction of ‘spectacular’ masculinity among the participants of the march/members of radical groups.

Radykalne ruchy polskiej prawicy mają zasadniczo męski charakter i grupują wielu młodych mężczyzn. Przestrzeganie podziału ról płciowych, egzaltacja męską siłą, homospołeczność, braterstwo, fizyczna sprawność podporządkowanie kobiet jako rodzicielek i gospodyń domowych to powszechne wśród "wściekłych młodych mężczyzn" nastawienie tak globalne, jak i specyficznie polskiej. Ta uogólniona charakterystyka ma swoje lokalne warianty, trajektorie i osobliwości. Artykuł stanowi próbę wyjaśnienia fenomenu popularności polskich ruchów prawicowych w lokalnym kontekściez uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Szczególną uwagę poświęcono Marszowi Niepodległości - cyklicznemu świętu radykałów i dyskursowi męskości, jaki przy okazji tej celebracji jest upowszechniany. W pierwszej części przedstawiam społeczne i ekonomiczne tło procesu radykalizacji, odtwarzam poglądy i maskulinistyczną ideologię polskich "wściekłych mężczyzn". W drugiej części uwaga kieruje się ku kulturowemu i historycznemu kodowaniu "zawiedzionego poczucia uprzywilejowania" (Kimmel, 2013). Część trzecia sięga do koncepcji "męskości spektakularnej" (Garlick, 2016, 163 - 193) i analizuje sposób, w jaki nowoczesna technologia wpływa na konstruowanie męskości przez uczestników Marszów Niepodległości. 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies