Tytuł pozycji:
Un cas d'intertextualité au XVIe siècle - l'Antigone de Robert Garnier
- Tytuł:
-
Un cas d'intertextualité au XVIe siècle - l'Antigone de Robert Garnier
Przypadek międzytekstowości w XVI wieku - Antygona Roberta Garnier
- Autorzy:
-
Sasu, Voichita
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1034975.pdf
- Data publikacji:
-
1990
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria; 1990, 26
0208-6085
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Określając międzytekstowość jako ślad w tekście pozostawiony przez obcą kulturę w sferze językowej i odniesień do życia, autorka niniejszego artykułu
stawia sobie zadanie opisania Antygony Roberta Garniera (1580) jako ilustracji zjawiska międzytekstowości. Twórca tej tragedii inspirował się przede wszystkim Feniejankami Seneki, co jest zrozumiałe w świetle sentencyjnych
i oratoryjnych zainteresowań teatru XVI w. Temat Antygony pokrywa się z tradycyjną estetyką: przykładowa historia okropnej i koniecznej śmierci szlachetnych bohaterów. Antygona, rozłożona na 5 aktów, dzieli się na trzy wyraźne części: prolog, część centralną i epilog, co może być odczytane jako chęć odnowienia struktury tragedii antycznej. Utwór ten, będący przede wszystkim lekcją
moralną, zrywa jednak z tradycją poprzez łączenie wątków patetycznych i dialektycznych w ramach jednego aktu.
Odmalowując charaktery, Garnier bądź naśladuje bezpośrednio Senekę, bądź rozbudowuje pewne wątki, głównie w kierunku głębszych analiz psychologicznych
postaci. I tak w przypadku Antygony oddaje wiernie wobec swego modelu starożytnego Jej pobożność, rozwija natomiast, wykraczając poza ten wzór,
bolesną walkę, która odbywa się w sercu bohaterki. Dalej autorka kontynuuje opis psychiki Antygony, podkreślając, że działanie tej postaci świadczy o
zdławieniu prawa naturalnego przez prawo cywilne. Opis Antygony ustępuje
potem miejsca analizie innych postaci .tej tragedii, przy czym autorka zwraca
uwagę na wprowadzanie przez Garniera scen nie występujących w antycznym
modelu. Wreszcie przebadana zostaje funkcja chóru, która pokrywa się z
funkcją, jaką chórowi przypisywali Arystoteles i Sofokles: komentowanie
i krytykowanie zdarzeń przedstawionych w postaci ustępów lirycznych.