Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Le Voyage dUrien, d’André Gide ou le traité de l’imaginaire

Tytuł:
Le Voyage dUrien, d’André Gide ou le traité de l’imaginaire
Podróż Uriena André Gide’a - traktat o wyobraźni poetyckiej
Autorzy:
Milecki, Aleksander
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1034900.pdf
Data publikacji:
1994
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria; 1994, 35
0208-6085
Język:
francuski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Voyage d'Urien (1893) A. Gide’a to jedno z wczesnych jego opowiadań, które tak ze względu na podjętą, a bardzo wówczas modną tematykę podróży egzotycznej (wypraw polarnych, eksploracji przestrzeni ziemskich i pozaziemskich itp.), jak i z uwagi na swoiście poetycki, symboliczny charakter języka narracji, przez jednych wiązany jest z bujnie rozwijającą się u schyłku XIX w. literaturą fantastyczno-podróżniczą (chociaż nic nie wskazuje na to, że to właśnie stanowić miało istotę zamierzenia autora), inni zaś - traktując utwór ten jako dowód ucieczki od rzeczywistości - z estetyką symbolistów. Przeciwstawiając się tym poglądom, autor referatu wykazuje, że stanowi on wyTaz krytycznego stosunku Gide’a zarówno do tradycją uświęconego sposobu pojmowania egzotyki, jak i do programu estetyki symbolistów, a ponadto próbę Gide’a włączenia się do dyskusji nad przyszłością powieści. Poetycki opis zakończonej niepowodzeniem wyprawy Uriena i jego towarzyszy jest w istocie rzeczy przedstawieniem niepowodzenia podjętej przez Uriena próby stworzenia (zmyślenia) opowiadania o wyprawie, która faktycznie nie miała miejsca. Jest więc Podróż Uriena utworem polemicznym, w którym na plan pierwszy wysuwa się zagadnienie wyobraźni literackiej, problematyka dotycząca literatury, a ściśle mówiąc powieści jako gatunku, przeżywającej u schyłku minionego stulecia poważny kryzys. Jest utworem, w którym wypowiedź literacka na lemat podróży staje się faktycznie opisem podróży symbolizującej m. in. akt twórczej wyobraźni. Zapowiada ponadto ten kierunek rozwoju warsztatu pisarskiego Gide’a prozaika, którego ukoronowaniem stały się takie utwory, jak: Ciasna Brama, Lochy Watykanu, przede wszystkim zaś Fałszerze.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies