Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Terapia czaszkowo-krzyżowa formą wyciszenia w nadreaktywności dziecka z zaburzeniem integracji sensorycznej – opis przypadku

Tytuł:
Terapia czaszkowo-krzyżowa formą wyciszenia w nadreaktywności dziecka z zaburzeniem integracji sensorycznej – opis przypadku
Craniosacral therapy as a relaxation method for hyperreactivity in a child with sensory integration disorder – a case report
Autorzy:
Strojek, Katarzyna
Weber-Rajek, Magdalena
Radzimińska, Agnieszka
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1034420.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Medical Communications
Tematy:
fizjoterapia dzieci
terapia czaszkowo-krzyżowa
zaburzenie integracji sensorycznej
Źródło:
Pediatria i Medycyna Rodzinna; 2017, 13, 2; 271-278
1734-1531
2451-0742
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Impaired sensory processing, the so-called sensory integration disorder, occurs when the brain is unable to correctly process the stimuli coming from the internal and the external environment. Proper sensory integration allows the child for normal everyday functioning (learning, playing, resting), whereas children with impaired sensory integration often lack the psycho-affective balance. They suffer from psychosomatic disorders, which may be caused by e.g. stress due to peer competition at school. Children affected by this disorder need relaxation to regain the balance necessary for proper physical and mental development. The aim of the study is to assess the therapeutic outcomes in a 7-year-old girl diagnosed with vestibular, tactile and proprioceptive deficits. Craniosacral therapy and somatosensory integration method were used. Relaxation therapy had beneficial effects on child’s development, behaviour and the manner of communication with the environment. The hyperesthesia sites, which were present before the therapy, resolved. Previously reported self-aggressive behaviours are no longer observed. Furthermore, the child’s independence, which is crucial for the psychosocial development, also increased during the therapy.

Zaburzenie przetwarzania sensorycznego, tzw. dysfunkcja integracji sensorycznej, występuje wówczas, gdy mózg nieprawidłowo analizuje bodźce docierające ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego. Dzięki prawidłowej integracji sensorycznej dziecko może właściwie funkcjonować w codziennym życiu (nauka, zabawa, wypoczynek), natomiast dzieci z nieprawidłową integracją sensoryczną często cechuje brak równowagi psychoafektywnej. Cierpią one na schorzenia psychosomatyczne, których źródłem może być np. stres spowodowany współzawodnictwem szkolnym. Dzieci z tym zaburzeniem potrzebują relaksacji, aby odzyskać niezbędną równowagę, będącą warunkiem właściwego rozwoju fizycznego i psychicznego. Celem pracy jest ocena efektów terapii zastosowanej u siedmioletniej dziewczynki ze stwierdzonymi deficytami w zakresie układów przedsionkowego, dotykowego i proprioceptywnego. Wykorzystano metodę czaszkowo-krzyżową i metodę integracji sensorycznej. Terapia relaksacyjna wpłynęła korzystnie na rozwój i zachowanie dziecka oraz na jego sposób porozumiewania się z otoczeniem. U pacjentki nie występują już miejsca przeczulicy, obecne przed terapią. Nie występują również działania autoagresywne, które obserwowano wcześniej. W trakcie terapii zwiększyła się ponadto niezależność dziecka, tak ważna w rozwoju psychospołecznym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies