Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Some Remarks on the Significance of Gold Based on Byzantine Ekphraseis of Works of Art

Tytuł:
Some Remarks on the Significance of Gold Based on Byzantine Ekphraseis of Works of Art
Autorzy:
Garnczarska, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1032079.pdf
Data publikacji:
2020-12-23
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
Byzantine aesthetics
ekphrasis
gilding
mosaic
marble
Źródło:
Studia Ceranea; 2020, 10; 83-121
2084-140X
2449-8378
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The abundance of gilding is considered to be a particularly characteristic feature of Byzantine art. This attribute can be confirmed by even a cursory analysis of works of art. In short, Byzantine artists used gold on a large scale, showing great technical skill. It is therefore quite surprising that this issue has not yet received a separate, comprehensive study. Admittedly, researchers recognize the presence of gold but unfortunately, they almost do not go beyond general observations. On the one hand, they emphasize the primary role of the symbolic meanings of gold, and, on the other, they indicate the high material value of this precious metal. These comments are usually very general and their authors rarely refer to specific primary sources. Their observations, however, speak more about present-day ideas about Byzantine culture than about it itself. The indicated problem is an important and extensive task to be done, hence this paper is only an outline of the most important questions, each of which requires a separate and in-depth study. Therefore, this synthetic article introduces the most basic points associated with the understanding of gold in Byzantium. For this purpose, selected examples of Byzantine texts in which their authors referred to gold in a strictly artistic context are analysed. Thus, the main thesis is as follows: in Byzantine painting, gold, one of the most important devices of artistic expression, was used on a large scale primarily for aesthetic reasons.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies