Artystyczna „archeologia” pamięci na przykładzie Nazistów i Prawdziwych nazistów Piotra Uklańskiego Artistic “archaeology” of memory in the case of The Nazis and The Real Nazis of Piotr Uklański
Contemporary artists referring to history often ask questions about what and how is memorised. How tragic events from the recent past are reflected in our cultural archive of memory. Artists are interested in visual memory, which includes, among others, documentary photographs, pictures from history textbooks, historical feature films. However, there is not only historical knowledge but also the popular culture that shapes our ideas about the past. That is why in these imaginations the truth mixes with fiction, and the suggestive images known from movies overlap our knowledge. Thus, the artistic “archeology” takes place in the area of our broadly understood cultural memory. The above problem is discussed in the example of two works by Piotr Uklański: Nazis (1999) and Real Nazis (2017). I reflect on results from the comparison of these works – the first using fictional images of Nazis from feature films and the second one showing portraits of real Nazis.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00