Modele funkcjonowania i rozwój terminali intermodalnych na przykładzie województwa wielkopolskiego Models of Operation and Development of Intermodal Terminals Based on the Example of the Greater Poland Voivodeship
Artykuł przedstawia wyniki badań z lat 2013–2016 dotyczących transportu intermodalnego w Wielkopolsce, kładąc szczególny nacisk na modele rozwoju i funkcjonowania terminali intermodalnych. Ponadto zwrócono uwagę na bariery rozwoju terminali, jakie napotkają ich operatorzy lub potencjalni inwestorzy. W Wielkopolsce można zaobserwować koegzystencję czterech modeli funkcjonowania transportu intermodalnego. W pierwszym z nich terminal stanowi ekspozyturę kluczowych portów morskich. Rolą terminala jest zapewnienie przedłużenia łańcucha logistycznego portu w regionach śródlądowych. W drugim modelu transport intermodalny staje się poszerzeniem portfolio usług przewoźników towarowych. Trzeci model działalności to uzupełnienie oferty parku przemysłowego czy specjalnej strefy ekonomicznej. Ostatni model to terminale lokowane w pobliżu transportochłonnych zakładów przemysłowych. Badania dowiodły, że wszystkie cztery modele znajdują miejsce na rynku usług logistycznych. Koniecznością jest wypracowanie modelu wsparcia terminali intermodalnych ze środków unijnych: czy inwestować w tworzenie jednego, dwóch dużych terminali w regionie czy sieci kilku lub kilkunastu mniejszych. Oprócz działań inwestycyjnych ważny jest też wzrost świadomości przedsiębiorców oraz przedstawicieli administracji publicznej.
The article presents the results of research conducted between 2013 and 2016 on intermodal
transport in the Greater Poland Voivodeship, with particular emphasis on intermodal terminals operational
models. In addition, the authors highlighted the barriers to the development of terminals encountered by
terminal operators or potential investors. One can observe the coexistence of four models the functioning of
intermodal transport in Wielkopolska. In the first one, intermodal terminal is a kind of a gate of the maritime
ports. The role of the terminal is the extension of the port logistics chain in the inland regions. In the second
model, intermodal transport offers additional services offered by logistics firms. In the third model, terminals
offer additional services to the industrial parks or special economic zones. In the last model the terminals are located near the industrial plants with high requirements for transport services. Our study indicated that all
four models are operational on the regional market. It also indicated the need for model financial support for
terminals from the UE funds, which indicate whether to invest in one or two big terminals in the region or
a net of several smaller ones. In addition to the necessity of investment it is to increase of awareness among
entrepreneurs and public administration.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00