Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rasa, klasa, płeć i wieś. Feministyczne epistemologie marginesu

Tytuł:
Rasa, klasa, płeć i wieś. Feministyczne epistemologie marginesu
Race, Class, Gender and Countryside. Feminist Epistemologies of the Margin
Autorzy:
Borys, Monika
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1016219.pdf
Data publikacji:
2013-01-01
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
countryside
theory of margin
subalterns
situated knowledges
intersectionality
wieś
teoria marginesu
podporządkowani inni
wiedze usytuowane
intersekcjonalność
Źródło:
Praktyka Teoretyczna; 2013, 10, 4; 41-64
2081-8130
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W moim artykule próbuję odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób polski feminizm mógłby poszerzać wiedzę i włączać w obszar swoich działań mieszkanki wsi. W tym celu przywołuję teorie z obszaru czarnej myśli feministycznej oraz postkolonializmu, które problematyzują epistemologię podporządkowanych. Aby renegocjować reżimy widzialności, które ograniczają naszą wyobraźnię, proponuję aplikację tych narzędzi do analizy popkulturowych reprezentacji wsi (film dokumentalny Warszawa do wzięcia oraz serial dokumentalny Chłopaki do wzięcia). Czerpiąc z teorii marginesu bell hooks, postkolonialnych krytyk Gayatri Chakravorty Spivak oraz idei wiedz usytuowanych autorstwa Donny Haraway, pomagających nam wzbogacać wiedzę o różnych rodzajach opresji i ich intersekcjonalności, chciałabym skierować uwagę czytelniczek na te wymiary seksizmu, które nie mieszczą się być może w wąskich ramach definicji „problemów kobiet z dużych miast”.

In my article I am trying to explore ways in which Polish feminism can expand its knowledge about woman living in the countryside. To this purposeI recall theories from black feminist thought and postcolonial studies which help to enrich subaltern epistemologies. To renegotiate regimes of visibility, which limit our imagination, I use these theories to analyze pop culture representations of rurality(documentary Warszawa do wzięcia and docusoap Chłopaki do wzięcia). Referring to bell hooks’ theory of the margin and to postcolonial writings of Gayatri Chakravorty Spivak and Donna Haraway’s concept of situated knowledges, which all help to develop our knowledge about different kinds of oppression and their inter sectionality, I want to draw attention to these dimensions of sexism which don’t fit into rigid categories of “problems faced by woman from big cities”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies