Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zasady kształtowania zadrzewień przydrożnych z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa

Tytuł:
Zasady kształtowania zadrzewień przydrożnych z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa
Principles for developing tree-lined roads with importance of safety
Autorzy:
Rosłon-Szeryńska, E.
Jastrzębska, J.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/101367.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich PAN
Tematy:
zadrzewienia przydrożne
bezpieczeństwo
drzewa
wypadek drogowy
tree-lined roads
safety
trees
road accident
Źródło:
Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich; 2018, II/1; 491-504
1732-5587
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Od wielu lat toczą się dyskusje wokół zielonych alei wzdłuż dróg i ulic, a każdy wypadek spowodowany przez drzewo, staje się argumentem do usuwania drzew sąsiednich. Opinie społeczne kształtują nagłaśniane przez media jednostkowe przypadki wypadków śmiertelnych spowodowanych przez wiatrołomy, demonizujące skalę zagrożenia. Aby skutecznie zapobiegać zagrożeniom, niezbędne jest opracowanie planów zarządzania ryzykiem oraz prowadzenie monitoringu dróg przy użyciu obiektywnej metody oceny zagrożenia. Celem badań jest opracowanie zasad kształtowania zadrzewień przydrożnych z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa. Opracowano 3 modele zadrzewień przydrożnych. Porównano je z drogami klasy lokalnej (30 obiektów) i klasy głównej (5 obiektów), gdzie odnotowano wypadki drogowe. Oceniono, jakie cechy drogi wpływają na wypadki związane z najechaniem na drzewo. Duże drzewa przy drogach nie muszą stanowić zagrożenia bezpieczeństwa dla ludzi i mienia. Jednak znaczą- cy wpływ na bezpieczeństwo ma odległość pni drzew od krawędzi drogi.

Green alleys and tree-lined roads or streets have been the topic of debate for many years now and every accident caused by tree becomes an argument for the removal of adjacent trees. Social opinions are shaped by isolated cases of fatal accidents caused by toppling trees, publicized by the media in a way that amplifies the perceived scale of the threat. Efficient hazard prevention requires risk management plans as well as tree monitoring using an objective hazard assessment method. The aim of this study is create principles for developing tree-lined roads with importance of safety. Three models of roadside plantings were developed. They were compared with existing local (30) and main (5) roads where road accidents were reported. It was assessed which road features influence accidents related to hovering on a tree. Large trees near roads do not have to pose a threat to people and property. However, the distance between tree trunks and the edge of the road has a significant impact on safety.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies