Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poziom alfabetyzacji szlachty płockiej w XVII wieku

Tytuł:
Poziom alfabetyzacji szlachty płockiej w XVII wieku
The education level of the Polish nobility of Plock in the 17th century
Autorzy:
Mądziel, Marta.
Powiązania:
Studia i Materiały Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego 2021, nr 2, s. 21-40
Data publikacji:
2021
Tematy:
Kształcenie
Szlachta
Magnateria
Edukacja domowa
Uniwersytety
Artykuł z czasopisma naukowego
Język:
polski
streszczenie w języku angielskim i polskim.
Dostawca treści:
Bibliografia CBW
Artykuł
W artykule omówiono zagadnienia związane z edukacją i kształceniem polskiej szlachty w XVII wieku, koncentrując się na szlachcie płockiej. Autorka artykułu wskazuje, że w zależności od zamożności danej rodziny szlacheckiej występowały różnice w poziomie alfabetyzacji młodych szlachciców. Zamożna magnateria przeważnie opłacała prywatnych nauczycieli, którzy uczyli ich potomstwo w domu. Alternatywnie, wysyłano młodzież w podróż po Europie. Mniej zamożni korzystali natomiast z kolegiów jezuickich. W XVI i XVII wieku opracowano trzy modele kształcenia: szlachecki, magnacki oraz patriotyczny. W tekście wspomniano także o możliwości pobierania nauki w formie wychowywania na dworze, opisano jak wyglądało kształcenie kobiet oraz wskazano na „kryzysowy” wiek XVI pod względem popularności nauki na uniwersytetach.

Tabele.

Bibliografia, netografia na stronach 39-40.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies