polski streszczenie w języku angielskim i polskim.
Dostawca treści:
Bibliografia CBW
Artykuł
W artykule omówiono zagadnienia związane z edukacją i kształceniem polskiej szlachty w XVII wieku, koncentrując się na szlachcie płockiej. Autorka artykułu wskazuje, że w zależności od zamożności danej rodziny szlacheckiej występowały różnice w poziomie alfabetyzacji młodych szlachciców. Zamożna magnateria przeważnie opłacała prywatnych nauczycieli, którzy uczyli ich potomstwo w domu. Alternatywnie, wysyłano młodzież w podróż po Europie. Mniej zamożni korzystali natomiast z kolegiów jezuickich. W XVI i XVII wieku opracowano trzy modele kształcenia: szlachecki, magnacki oraz patriotyczny. W tekście wspomniano także o możliwości pobierania nauki w formie wychowywania na dworze, opisano jak wyglądało kształcenie kobiet oraz wskazano na „kryzysowy” wiek XVI pod względem popularności nauki na uniwersytetach.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00