Artykuł dotyczy arktycznych szlaków transportowych i budowy pierwszych chińskich lodołamaczy o nazwie Śnieżny Smok (Xue Long). Chiny rozpoczęły działalność w rejonach podbiegunowych w latach 1984-1985, zakładając stacje antarktyczne i prowadząc działalność naukowo-badawczą. W 1989 roku powołano Chiński Polarny Instytut Badawczy. Wraz ze zwiększającą się skalą chińskich działań w Antarktyce i Arktyce zaczęto poszukiwania nowego lodołamacza. W 1993 roku zakupiono i zaadoptowano statek o nazwie Śnieżny Smok 1, a w 2018 roku zwodowano, zbudowanego przez fińskie przedsiębiorstwo Aker Arctic, Śnieżnego Smoka 2. W tym samym roku ogłoszono również dokument „Polityka Arktyczna Chin”, gdzie pojawia się projekt Arktycznego Jedwabnego Szlaku (AJS). Omówiono perspektywy rozwoju AJS oraz zamysł budowy lodołamacza atomowego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00