W artykule omówiono proces motoryzacji armii serbskiej i jugosłowiańskiej, począwszy od 1909 roku, kiedy do służby liniowej w armii serbskiej trafiły pierwsze samochody ciężarowe. Ze względu na słabo rozwiniętą sieć kolejową koncepcję stworzenia pododdziałów samochodowych uważano za dobrą alternatywę. Opisano istotną rolę samochodów w czasie obydwu wojen bałkańskich, ich liczebność i sposoby pozyskania, m.in. poprzez ogólną mobilizację i rekwizycję samochodów cywilnych. Wspomniano także o wykorzystaniu samochodów i pododdziałów samochodowych w okresie I wojny światowej, omówiono liczbę posiadanych i zarekwirowanych samochodów, aspekt szkolenia kierowców i mechaników oraz utworzenie m.in. Dowództwa Automobilowego w 1915 roku. Autor opisuje także wielki odwrót armii serbskiej po szeregu przegranych poniesionych z rąk Austro-Węgier, Bułgarii i Niemiec, oraz polecenie zniszczenia sprzętu wojskowego, którego nie da się ewakuować – w tym samochodów. Wspomniano o utworzeniu Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (Królestwo SHS), scharakteryzowano wprowadzone wówczas zmiany w strukturze i liczebności wojsk czy tworzenie pododdziałów z czołgami. Kolejno przedstawiono trudny proces motoryzacji kawalerii należącej do Królestwa Jugosławii, a także rozwój i organizację broni pancernej do 1941 roku.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00