Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Récits cinématographiques et récits littéraires dans l’oeuvre de l’écrivain-cinéaste franco-algérien Mehdi Charef

Tytuł:
Récits cinématographiques et récits littéraires dans l’oeuvre de l’écrivain-cinéaste franco-algérien Mehdi Charef
Cinematographic and Literary Narratives in the Work of the Writer and Filmmaker Mehdi Charef
Autorzy:
Lüsebrink, Hans-Jürgen
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/chapters/966969.pdf
Data publikacji:
2020-03-20
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tematy:
écrivains-cinéastes
film beur
littérature beure
banlieue
marginalisation
writers-filmmakers
‘beur’ film
‘beur’ literature
suburbs
marginalization
Źródło:
Quand regarder fait lire. Nouveaux défis dans l’enseignement des littératures de langue française. Pluralités européennes, n° 1/27; 89-100
9788323541035
Język:
francuski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This contribution is focused on the question of the relation between film and literary writing in the work of Mehdi Charef (born in Algeria in 1952) who is currently one of the most important filmmakers and writers of North African origin in contemporary France. After a preliminary part on central concepts like ‘Intermediality’, this contribution analyzes the specificity of the filmic and literary work of Charef, who became the very first ‘beur’-writer and filmmaker with his novel Le thé au harem d’Archi Ahmed (1983), which he adapted himself for the screen in 1985 under the title Le thé au harem d’Archimède. Refusing to be classified as an ‘immigrant writer and filmmaker’, his further 12 films and 5 novels treat a large diversity of subjects, generally linked to social and cultural marginality and to the “Algerian War” (1954-1962). He sees it as a major event of contemporary French-Algerian history with its numerous ‘black boxes’ of memory like the ‘Harkis’ and the Algerian soldiers fighting on the French side. As Charef has approached the same subjects both in film and literary texts, the analysis of his work leads to a reflection on the relationship between the two media and their common use in literary pedagogy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies