Tramwaje w Szczecinie w ciągu roku przewożą około 65
milionów pasażerów tj. około 45% pasażerów komunikacji miejskiej.
W dniu 23 sierpnia 2014 roku minęło 135 lat od uruchomienia pierwszej
linii tramwaju konnego o długości ponad 5 kilometrów. Jest to do dobry
powód, aby spisać historię komunikacji tramwajowej w Szczecinie od
momentu jej powstania aż do dziś. W pierwszej kolejności w artykule
przedstawiono okres do roku 1945. Po niespełna 20 latach tramwajów
konnych przystąpiono do elektryfikacji torowisk, którą zakończono
już w 1897 roku. Rozbudowa torowisk w tym okresie trwała do końca
lat 20. XX wieku, osiągając długość 50,3 kilometra. W dalszej części
przedstawiono lata powojenne, a więc odbudowę zniszczeń wojennych
i rozbudowę sieci tramwajowej. W pierwszym okresie skupiono się przede
wszystkim na odbudowie torowisk, następnie rozpoczęto budowę nowych
torowisk, w tym pętli tramwajowych. Ostatnią mijankę na przystanku
końcowym Gocław, zlikwidowano w roku 1975. Następnie omówiono
inwestycje dotyczące poprawy stanu technicznego torowisk w ostatnich
latach. Scharakteryzowano aktualnie wykorzystywany tabor i wielkość
zadań przewozowych. Ostatnie inwestycje w tabor przyczyniły się do
skrócenia średniego wieku tramwajów użytkowanych przez Tramwaje
Szczecińskie z 35 do 20 lat, a podjęte remonty torowisk umożliwiły eksploatacje
taboru niskopodłogowego. W końcowej części przedstawiono
inwestycje planowane przez miasto Szczecin dotyczące infrastruktury i taboru
tramwajowego w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej
2014–2020.
Trams in Szczecin carry annually some 65 million passengers,
i.e. approximately 45% of all city passengers. Since the launch
of the first horse tramway line in Szczecin with a length of over 5 kilometers
has passed 135 years on August 23rd, 2014. It is a good reason
to analyze the tramway system in Szczecin from the beginning until
today. In the first part the paper presents the period up to 1945. After
nearly 20 years of horse trams the electrification process had begun
and it was almost completed by the year 1897. Expansion of tramway
in this period lasted until the end of 20’s of the twentieth century,
reaching the length of 50.3 kilometers. The next part of the paper
presents the post-war years, i.e.: the reconstruction of war damage
and development of tram network. The main effort at the beginning
was put on tracks reconstruction, and later, the new tram tracks were
built, including loop tracks. The last passing siding at the Gocław
terminus was removed in 1973. Furthermore, the investments for the
improvement of the technical condition of tracks in recent years were
discussed. The currently used tram vehicles characteristics as well as
transport tasks size are discussed. Recent investments in the new fleet
resulted in decreasing of the average age of tram cars from 35 to 20
years. In addition, the reconstruction works of tracks allowing use of
low-deck cars. The final section presents the planned investments by
the city of Szczecin in infrastructure and new tram car fleet in a perspective
of EU funds for the period 2014-2020.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00