System park and ride we Wrocławiu – przykład parkingu przy stadionie miejskim Park and ride system in Wrocław – an example with the car park city stadium
W dobie upowszechniającego się zjawiska kompresji czasu
mieszkańcy oczekują od miast szybkiego dostępu do ich przestrzeni,
łatwego dojazdu i parkingów. System park and ride oraz jego pochodne
bike and ride, park and go oraz strefy krótkiego parkowania kiss and ride są
popularne i z powodzeniem funkcjonują w krajach Europy Zachodniej,
południowo–wschodniej Azji czy USA. W Polsce są one dopiero w fazie
tworzenia się. W większości dużych miast istnieją plany lokalizacji obiektów
tego typu oraz już dość liczne (np. Warszawa) działające z większym
lub mniejszym powodzeniem. Opracowanie poddaje analizie pochodzenie
terytorialne oraz liczbę kierowców korzystających z parkingu przesiadkowego
w ramach wrocławskiego systemu park and ride. Ponadto wskazuje
alternatywne miejsca do lokalizacji parkingów przesiadkowych. Cele badawcze
zrealizowano w oparciu o dane ilościowe pochodzące z codziennego
monitoringu parkingu park and ride zlokalizowanego przy Stadionie
Miejskim we Wrocławiu, analizie map systemu transportowego i transportu
publicznego Wrocławia, zawartych w Studium Uwarunkowań
i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (2010). Uwzględniono
również doświadczenia w planowaniu i funkcjonowaniu parkingów przesiadkowych
w krajach Europy Zachodniej oraz USA. Główny rezultat
opracowania wskazuje, że we Wrocławiu potrzebna jest rewizja obecnych
planów dotyczących lokalizacji parkingów przesiadkowych. Nie ulega
wątpliwości, że powinny one działać w ramach już funkcjonujących
obiektów o charakterze usługowym posiadających infrastrukturę parkingową
(np. wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, sportowe, turystyczne,
place giełdowe, cmentarze). Wymaga to realizacji kompleksowej
polityki transportowej, w tym istotnej poprawy jakości transportu zbiorowego,
a zwłaszcza czasów przejazdu. Potwierdza to analiza parkingu
przy Stadionie Miejskim, który mimo dobrej lokalizacji i regionalnego
obszaru oddziaływania nie jest wykorzystywany w pełni jako parking
przesiadkowy.
This paper presents an analysis of the territorial origin and
the number of drivers using the car park at the hub of Wrocław park
and ride system. It also indicates the location of alternative parking
space hubs. Research objectives were implemented on the basis of quantitative
data from the daily monitoring of park and ride car park
located at the Municipal Stadium in Wrocław, analysis map of the
transport system and the Wrocław public transport, contained in the
Study of Conditions and Directions of Spatial Development (2010).
In the paper experiences in planning and operation of parking hubs
in Western Europe and the USA are also included. The main outcome
of studies indicates that in Wrocław it is needed to revise the
current plans for the interchange parking location. There is no doubt
that they should work within the already existing objects of a service
function providing parking facilities (example: large–commercial
buildings, sports, tourism, market places, cemeteries). This requires
implementation of a comprehensive transport policy, including
a significant improvement in the quality of public transport, particularly
transit times. This confirms analysis of the parking lot at the
Municipal Stadium, which despite the good location and the regional
impact area is not used in full, as a parking interchange.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00