Cel pracy
Celem artykułu jest opis i analiza źródeł silnej pozycji „Wielkiej trójki” agencji
ratingowych (Moody’s, Standard & Poor’s, Fitch Ratings) na międzynarodowym
rynku fi nansowym oraz skonfrontowanie dotychczasowych poglądów dominujących
w literaturze przedmiotu z doświadczeniami postkryzysowej rzeczywistości.
Materiał i metody
W artykule została zastosowana analiza systemowa, która pozwoliła wyodrębnić,
opisać i wyjaśnić główne źródła potęgi agencji ratingowych. Zastosowano również
analizę amerykańskich i unijnych aktów prawnych oraz teorię kosztów transakcyjnych i asymetrii informacyjnej.
Wyniki
Dwa procesy przyczyniły się do stworzenia oligopolu na rynku ratingowym:
skuteczność agencji ratingowych w pierwszych dekadach ich istnienia, która pozwoliła
zdobyć zaufanie inwestorów, oraz przepisy prawne sankcjonujące dominację trzech
największych podmiotów.
Wnioski
Jednak globalny kryzys fi nansowy nadszarpnął reputacją agencji oraz doprowadził
do daleko idących reform rynku fi nansowego. Mimo to „Wielka trójka” utrzymała
swoją silną pozycję, co można wytłumaczyć opłacalnością funkcjonujących zasad dla
wszystkich najważniejszych uczestników rynku.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00