Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Subjective Non-Linear (Hi)Stories in Jeanette Winterson’s Fiction

Tytuł:
Subjective Non-Linear (Hi)Stories in Jeanette Winterson’s Fiction
Subiektywne niclineame historie w powieściach Jeanette Winterson
Autorzy:
Wiercińska-Popko, Barbara
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/945349.pdf
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 2009, 8
1427-9673
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Czy zapis historyczny jest obiektywny, wyczerpujący, niezależny od człowieka, ideologii, pamięci i płci? Autorka odpowiada na te pytania na przykładzie wybranych powieści (Nie tylko pomarańcze..., Namiętność, Pleć wiśni, Zapisane na ciele) współczesnej pisarki brytyjskiej Jeanette Winterson. Podważa ona stereotypowe myślenie, iż historia jest linearna, dowodząc, że tak naprawdę historia zapętla się i może być porównywana raczej do sied czy labiryntu, niż do prostej linii. Ponieważ historia jest osiągalna jedynie pośrednio - z relacji świadków lub z zapisów - Winterson demonstruje swoim czytelnikom subiektywność oraz potencjalną zawodność jakiegokolwiek historycznego świadectwa. Jako że relacje wydarzeń, aby znaleźć się na papierze, muszą zostać poddane takiemu samemu procesowi co fikcyjne wydarzenia, pisarka porównuje zapis historyczny do fikcji literackiej. Biorąc pod uwagę fakt, iż taki zapis jest zależny od ludzkiej subiektywnej i wybiórczej pamięci, argument o jedynej i jednolitej historii wydaje się więcej niż wątpliwy. Historia, jaką znamy, została zdeterminowana przez fakt, iż historykami byli głównie mężczyźni piszący o mężczyznach, a więc historia w wydaniu żeńskim zdecydowanie wyglądałaby inaczej. Jeanette Winterson przekonująco dowodzi, że oddzielenie historii od fikcji, faktu od fantazji jest niezwykle trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Linearna, jodyna, uniwersalna i obiektywna historia to mit.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies