Tytuł pozycji:
Subjective Non-Linear (Hi)Stories in Jeanette Winterson’s Fiction
- Tytuł:
-
Subjective Non-Linear (Hi)Stories in Jeanette Winterson’s Fiction
Subiektywne niclineame historie w powieściach Jeanette Winterson
- Autorzy:
-
Wiercińska-Popko, Barbara
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/945349.pdf
- Data publikacji:
-
2009
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 2009, 8
1427-9673
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Czy zapis historyczny jest obiektywny, wyczerpujący, niezależny od człowieka, ideologii,
pamięci i płci?
Autorka odpowiada na te pytania na przykładzie wybranych powieści (Nie tylko pomarańcze...,
Namiętność, Pleć wiśni, Zapisane na ciele) współczesnej pisarki brytyjskiej Jeanette
Winterson. Podważa ona stereotypowe myślenie, iż historia jest linearna, dowodząc, że tak
naprawdę historia zapętla się i może być porównywana raczej do sied czy labiryntu, niż do
prostej linii. Ponieważ historia jest osiągalna jedynie pośrednio - z relacji świadków lub
z zapisów - Winterson demonstruje swoim czytelnikom subiektywność oraz potencjalną zawodność
jakiegokolwiek historycznego świadectwa. Jako że relacje wydarzeń, aby znaleźć się na
papierze, muszą zostać poddane takiemu samemu procesowi co fikcyjne wydarzenia, pisarka
porównuje zapis historyczny do fikcji literackiej. Biorąc pod uwagę fakt, iż taki zapis jest
zależny od ludzkiej subiektywnej i wybiórczej pamięci, argument o jedynej i jednolitej historii
wydaje się więcej niż wątpliwy. Historia, jaką znamy, została zdeterminowana przez fakt, iż
historykami byli głównie mężczyźni piszący o mężczyznach, a więc historia w wydaniu żeńskim
zdecydowanie wyglądałaby inaczej.
Jeanette Winterson przekonująco dowodzi, że oddzielenie historii od fikcji, faktu od fantazji
jest niezwykle trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Linearna, jodyna, uniwersalna i obiektywna
historia to mit.