Tytuł pozycji:
Aliénation du cogito - principes de la psychologie du Bergson et de Jung
- Tytuł:
-
Aliénation du cogito - principes de la psychologie du Bergson et de Jung
Alienacja myślenia - zasady psychologii Bergsona i Junga
- Autorzy:
-
Kępczyńska, Małgorzata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/941633.pdf
- Data publikacji:
-
1983
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica; 1983, 02
0208-6107
2353-9631
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł podejmuje zagadnienia struktury osobowości 1 filozoficznych
podstaw psychologii oraz etyki w filozofii Bergsona i
Junga.
Psychologiczna aparatura pojęciowa Junga jest tak rozbudowana,
że próżno by szukać jej odpowiednika u Bergsona, lecz istnieje
daleko idąca zbieżność między obu autorami, jeśli chodzi o
rozumienie zadań i metod psychologii, drogi i celu życia ludzkiego oraz naczelnych wartości etycznych. Jaźń jest w koncepcji Junga w zasadzie tym, czym "ja głębokie» dla Bergsona. Rozwój
świadomości zarówno w porządku filogenetycznym, Jak i ontogenetycznym,
widzi Jung, podobnie Jak Bergson, w procesie jej
względnej emancypacji w stosunku do sfery instynktowej i nieświadomej.
Tak dla Junga, Jak i dla Bergsona, proces poznawania
siebie - "stawania się tym czym się jest", to sprawa między
człowiekiem a nim samym, sprawa indywidualna. Więc także i moralność
jest sprawą indywidualną, przy czym u Bergsona jest jeszcze
istotna relacja "ja-Bóg", która u Junga nie odgrywa takiej
samej roli, bowiem nie przesądza on pozytywnie kwestii
istnienia Boga, Jakkolwiek obraz Boga ma ważną i nieredukowalną
funkcję w psychice.
Optymizm aksjologiczny tak u Bergsona, Jak i Junga, wsparty
jest na przekonaniu o ścisłym związku moralności z wolnością i na
pewności, że świadome siebie Życie prowadzi do realizacji najwyższych
wartości moralnych - wiary, nadziel, miłości i poznania.