Zarządzanie informatyką (technologiami informacyjnymi) w organizacji, w swoim zakresie i złożoności
jest pewnym obszarem umiejętności łączącym doświadczenie inżynierskie, wiedzę z zakresu
ekonomii i finansów, umiejętności kierowania zespołem ludzkim oraz zrozumienie celów
działania organizacji. Całość tego, składa się na zbiór przedsięwzięć, zapewniających niezakłócony
przepływ informacji w procesach produkcyjnych i decyzyjnych. Realizacja celów informatycznych
powinna być współbieżna przede wszystkim z celami biznesowymi organizacji oraz uwzględniać
uwarunkowania środowiskowe. Efektem jest prowadzenie do optymalizacji wszystkich procesów,
zwiększenie konkurencyjności, przyśpieszenie reagowania na potrzeby rynku odbiorców (budowanie
przewagi konkurencyjnej), obniżenie kosztów, etc. Uwzględniana jest, oprócz realizacji zabezpieczenia
działalności bieżącej, także realizacja celów strategicznych organizacji. Nie możemy
zapomnieć również o rozwoju technologicznym i ewolucji sposobów dostarczania usług informacyjnych
– przejmowanie nowych zakresów odpowiedzialności wynikające z postępującej informatyzacji
wszystkich procesów biznesowych. Znaczący wpływ na skuteczność tych działań mają
kompetencje pracowników zaangażowanych w obsługę kluczowych procesów biznesowych w organizacji.
Grupą, którą chciałbym tutaj wyróżnić są informatycy, czyli specjaliści zajmujący się
obsługą procesów informacyjnych będących odwzorowaniem procesów biznesowych w dziedzinę
technik informatycznych. Specjaliści ci, wykonują pracę wymagającą od nich wysokiego poziomu
kompetencji oraz osobistego zaangażowania (każda specyfika organizacji wymaga posiadania
kompetencji w dość specyficznych specjalnościach związanych m.in. z różnymi obszarami zaangażowania
organizacji oraz odmiennymi sposobami prowadzenia tzw. biznesu). Duże znaczenie
ma przygotowanie odpowiednich ścieżek kariery umożliwiających rozwój zawodowy pracownika
oraz efektywne wykorzystanie posiadanych kompetencji przez pracodawcę – i tutaj przechodzimy
do pojęcia zarządzania kompetencjami informatyków w kontekście strategii całej organizacji.
Management of IT (information technology) organization, in its scope and complexity is a certain
area of skill that combines engineering expertise, knowledge of economics and finance, the ability
to manage a team of human and understanding of the objectives of the organization. All this is made
up of a collection of projects, ensuring the smooth flow of information in production processes and
decision-making. The attainment of IT objectives should be concurrent primarily with business goals of the organization and take into account environmental conditions. The effect is to carry
out the optimization of all processes, increased competitiveness, accelerate response to market
needs buyers (building a competitive advantage), cost reduction, etc.. Is included as well, in addition
to implementing the current security activity, the implementation of the strategic objectives of
the organization. We should not forget also on technological development and evolution of ways
to deliver information services – taking over new responsibilities arising from the progressive computerization
of all business processes. Significant impacts on the effectiveness of these measures
have the competence of employees involved in support of key business processes within the organization.
Group that would like to highlight here are computer scientists, or specialists to service the
information processes that are mapping business processes in the field of information technology.
These specialists perform work requiring a high level of their competence and personal commitment
(each organization requires a specific competence in a fairly specific specialization associated
with different areas including the involvement of organizations and different ways of doing
the so-called business). It is important to make appropriate career paths to enable the professional
development of staff and effective use of its competence by the employer – and here we move to the
concept of professionals competence management in the context of the entire organization.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00