Tytuł pozycji:
GONZO UWIKŁANE, PRZEMOC PRZEDSTAWIENIA ORAZ MOZAIKA FANTAZMATÓW NARODOWYCH, CZYLI O „UKRAIŃSKIEJ TRYLOGII” ZIEMOWITA SZCZERKA
- Tytuł:
-
GONZO UWIKŁANE, PRZEMOC PRZEDSTAWIENIA ORAZ MOZAIKA FANTAZMATÓW NARODOWYCH, CZYLI O „UKRAIŃSKIEJ TRYLOGII” ZIEMOWITA SZCZERKA
ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BY ZIEMOWIT SZCZEREK.
- Autorzy:
-
Kupidura, Ryszard
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/911924.pdf
- Data publikacji:
-
2019-06-15
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Źródło:
-
Porównania; 2019, 24, 1; 55-67
1733-165X
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ryszard Kupidura, GONZO UWIKŁANE, PRZEMOC PRZEDSTAWIENIA ORAZ MOZAIKA FANTAZMATÓW NARODOWYCH, CZYLI O „UKRAIŃSKIEJ TRYLOGII” ZIEMOWITA SZCZERKA. „PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 55-67. ISSN 1733-165X.
Celem niniejszego tekstu jest analiza trzech książek Ziemowita Szczerka: Przyjdzie Mordor i nas zje (2013), Tatuażu z tryzubem (2015) oraz Międzymorza (2017), które ze względu na obecność w nich tematów związanych ze wschodnim sąsiadem Polski autor artykułu łączy umownie w „ukraińską trylogię”. Wśród podjętych w tekście problemów badawczych znalazły się m.in.: kwestia genologicznego statusu twórczości Szczerka, pytania o implikacje, które niesie za sobą pisanie reportaży na temat kraju o wieloletniej i złożonej historii stosunków kolonialnych z krajem, z którego pochodzi sam pisarz, czy wreszcie próba spojrzenia na ukraińską sytuację z ponadregionalnej perspektywy.
Ryszard Kupidura, ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BYZIEMOWIT SZCZEREK. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 55-67. ISSN 1733-165X.
The aim of this paper is the analysis of three books by Ziemowit Szczerek: Mordor will come and eat us (2013), Tattoo with tryzub (2015) and Intermarium (2017), which due to the presence of topics related to the eastern neighbor of Poland, the author of the article combines in a „Ukrainian trilogy”. The problems addressed in the text include among others: the issue of genre status of Szczerek’s oeuvre; questions about implications of writing about the country with postcolonial status and an attempt to approach the Ukrainian situation from a supra-regional perspective.