Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompetencje socjokulturowe jako problem w nauczaniu głuchych języka polskiego. Uwagi na marginesie komunikacji internetowej niesłyszących

Tytuł:
Kompetencje socjokulturowe jako problem w nauczaniu głuchych języka polskiego. Uwagi na marginesie komunikacji internetowej niesłyszących
Socio-cultural competence as a problem during teaching Polish to hearing impaired persons. Linguistic remarks referring to the communication in the Internet
Autorzy:
Ruta, Karolina
Wrześniewska-Pietrzak, Marta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/911171.pdf
Data publikacji:
2015-02-05
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
Polish language used by deaf
teaching Polish to deaf people
glottodidactics
sociocultural competence
linguistic politeness
Źródło:
Poznańskie Spotkania Językoznawcze; 2015, 30
2082-9825
2450-0259
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article discusses the problem of teaching Polish as a foreign language to hearing impaired persons – therefore it should be considered as an item of the glottodidactic research cycle. The subject of the analysis are emails and other written communications of persons with hearing impairment posted at Internet forums. The aim of the analyses is to present problematic areas in the Polish language which are visible in the material gathered. These areas refer to the so called socio-cultural competence which forms a part of communicative competence. Problems spotted refer not only to the inability to use a correct variation of the Polish language, but also to the lack of command of courteous forms which should appear in communication with persons of unknown or superior status. Causes of the difficulties observed in written communications posted by hearing impaired persons should be tracked back not only to the lack of appropriate didactical offer, but mostly to the cultural separation between the deaf and the hearing persons.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies