Tytuł pozycji:
Shaping of Consumer Wants and Aspirations in Different Market Conditions
- Tytuł:
-
Shaping of Consumer Wants and Aspirations in Different Market Conditions
Kształtowanie się potrzeb i aspiracji konsumpcyjnych w rożnych warunkach rynku
- Autorzy:
-
Gajewski, Stanisław
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/906543.pdf
- Data publikacji:
-
1988
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica; 1988, 85
0208-6018
2353-7663
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest próba określenia wpływu różnorodnych
czynników społeczno-ekonomicznych na hierarchię potrzeb konsumpcyjnych
w gospodarstwach domowych. Analizę oparto na wstępnych
wynikach badań ankietowych przeprowadzonych na ponad 1000
gospodarstw domowych w Łodzi w 1984 r . Dla porównań posłużyły
wyniki badań przeprowadzonych na tej samej zbiorowości 7 lat
wcześniej , a więc w odmiennych warunkach rynkowych.
Z badań wynika, ze najważniejszymi czynnikami kształtującymi hierarchię potrzeb są socjodemograficzne cechy gospodarstw, takie jak wiek głowy rodziny i jej wykształcenie oraz liczebność gospodarstwa. Poziom dochodów jest istotnym elementem hierarchii potrzeb jedynie w odniesieniu do stopnia ich zaspokojenia (intensywności).
Generalnie, poziom zaspokojenia potrzeb w odczuciu respondentów
jest znacznie niższy w 1984 r . niż 7 lat wcześniej, nawet
w odniesieniu do potrzeb, których poziom zaspokojenia (mierzony
wielkością konsumpcji) obiektywnie wzrósł, np. w zakresie
dóbr trwałego użytku.