The article aims to analyze the concept of eco-innovations emphasizing the motivations for implementing
them, and effects of the eco-innovation process. The author presents the principal definitions of
eco-innovations. Various motivations triggering eco-innovations are presented with a focus on regulatory
and market factors. Entrepreneurs should be encouraged to adopt eco-innovations because they contribute to
sustainable development which is the only way for a world that is challenged by global population growth,
climate change, declining non-renewable resource stock, water shortages, and environmental degradation.
The effects of eco-innovations can be both positive and negative. The main aim of eco-innovations is to
decrease the environmental burdens of entrepreneurial activity. However, a new attitude towards eco-innovations
emphasizes the role of economic returns and supplies security. The types of effects of environmentally
friendly innovations discussed in the paper include environmental, technological, economic, social, cultural
and managerial.
W pierwszej części pracy przedstawiono pojęcie ekoinnowacji. Analiza problemu dotyczyła głównie
przesłanek i skutków wdrażania innowacji przyjaznych środowisku. Główne determinanty wdrażania
innowacji ekologicznych w przedsiębiorstwach to regulacje formalno-prawne oraz czynniki o charakterze
rynkowym. Warto zachęcać przedsiębiorców do innowacji ekologicznych, gdyż wpisują się one w zasady
rozwoju zrównoważonego, który jest jedynym wyjściem w obecnym świecie, w którym szybko wzrasta liczba
ludności, nieodwracalnie zmienia się klimat, kurczą się nieodnawialne zasoby, brakuje wody, a środowisko
naturalne jest coraz bardziej zdegradowane. Skutki wdrażania ekoinnowacji mogą być zarówno pozytywne,
jak i negatywne. Celem innowacji ekologicznych jest przede wszystkim zmniejszenie negatywnych skutków
działalności gospodarczej na środowisko naturalne, choć zgodnie z nowym podejściem, cele ekologiczne
mają współgrać z celami ekonomicznymi. Inne konsekwencje wdrażania ekoinnowacji, to m.in.: zmniejszenie
lub zwiększenie kosztów produkcji, zmiany wewnątrz organizacji o charakterze kulturowym, społecznym,
organizacyjnym, pobudzenie kolejnych innowacji, wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, wejście na nowe
rynki, wzrost sprzedaży i poprawa jakości życia konsumentów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00