Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Luigi Lanzi antykwariusz i historiograf

Tytuł:
Luigi Lanzi antykwariusz i historiograf
Luigi Lanzi - antiquarian and historiographer
Autorzy:
Michałowicz, Monika
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/707051.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
Lanzi
art history
art theory
historia sztuki
teoria sztuki
Źródło:
Rocznik Historii Sztuki; 2012, 37; 115-126
0080-3472
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article is devoted to Luigi Lanzi (1732-1810), one of the key cultural figures of the late Italian Enlightenment, but rarely discussed in print. The author focuses on the most important aspects of his antiquarian and historiographic activities. Both Lanzi’s biography and his interests seem to portray him as a typical exponent of his time, but the results of his research and his perseverance in implementing it transform this typicality into uniqueness. This is especially true of his life’s work “Storia pittorica della Italia” (Bassano 1795-1796, 1809), one of the most important texts in the history of art historiography. This article invokes the concepts, personalities and texts which best define the mature aspects of Lanzi’s research. In his intellectual biography, the moments which shaped his attitude towards art are essential. On the one hand, he belonged to the Roman circle of scholars, on the other he became an antiquary at the Florentine court of Pietro Leopoldo, where he played an important role in creating a new concept for the Uffizi Gallery. Lanzi wrote “The History of Italian Painting” as art historian who wished to be objective. He tried to maintain his objectivity by using the style criterion which allows description of a work of art as it is, regardless of the biography of the artist. He thus proposed a history of painting understood as a history of changes in artistic language. In his view, the role of an art historian is to show without bias the whole picture, and provide the foundation upon which to build historical, and in the case of painting aesthetic, assessments.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies