Perception of the Effectiveness of Stock Market Recommendations in Relation to Their Real Marketability Postrzeganie skuteczności rekomendacji giełdowych przez inwestorów indywidualnych w odniesieniu do ich realnej użyteczności rynkowej
Celem niniejszego artykułu jest ocena skuteczności rekomendacji giełdowych jako czynnika wspomagającego podejmowanie decyzji inwestycyjnych – zarówno w ujęciu obiektywnym, jak i subiektywnym. Użyteczność obiektywna stosowania rekomendacji jest obrazowana przez wskazanie ich realnego wpływu na osiąganie ponadprzeciętnej stopy zwrotu. Użyteczność subiektywna odnosi się natomiast do postrzegania rekomendacji bezpośrednio przez ich odbiorców, m.in. inwestorów indywidualnych. W tym celu wykonano badanie ankietowe na grupie 564 respondentów, których struktura jest reprezentatywna dla inwestorów giełdowych w Polsce. Wyniki badania ankietowego zweryfikowano przez przeprowadzenie analiz statystycznych (modele logitowe) na przykładzie wybranych domów maklerskich, wskazanych przez inwestorów jako najbardziej i najmniej skuteczne w predykcji.
Wykonane analizy wskazują na niejednoznaczne postrzeganie rekomendacji giełdowych przez inwestorów. Ich zdaniem użyteczność rekomendacji giełdowych wystawianych przez poszczególne domy maklerskie jest niejednolita, co skutkuje różnymi możliwościami generowania dochodów przy wykorzystaniu tych raportów. Zestawienie odpowiedzi respondentów z obiektywnymi wynikami modeli inwestycyjnych wykorzystujących informacje pochodzące z rekomendacji giełdowych również wskazuje, że indywidualne postrzeganie rekomendacji przez inwestorów niekoniecznie przekłada się na ich faktyczną użyteczność.
The purpose of this paper is to evaluate the effectiveness of stock market recommendations as a factor supporting investment decisions, both in objective and subjective terms. The applicative objectivity of using recommendations is visualized by indicating their real impact on achieving an above‑average return. Subjective utility refers to the perception of recommendations directly by their recipients, including individual investors. For this purpose, a survey was conducted on a group of 564 respondents whose structure is representative of stock market investors in Poland and the results of the survey were verified by conducting statistical analyses (logit models) on the example of selected brokerage houses indicated by investors as the most and least effective in the prediction. The analyses conducted show an ambiguous perception of stock market recommendations by investors. According to investors, the usefulness of stock recommendations issued by individual brokerage houses varies, resulting in different possibilities of generating income using these reports. The responses of respondents to the objective results of investment models using information from stock market recommendations also indicate that individual perceptions of investors’ recommendations do not necessarily translate into their actual usefulness.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00