Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

“Soldier Dolls, Little Adulteresses, Poor Scapegoats, Betraying Sisters and Perfect Meat”: The Gender of the Early Phase of the Troubles and the Politics of Punishments against Women in Contemporary Irish Poetry

Tytuł:
“Soldier Dolls, Little Adulteresses, Poor Scapegoats, Betraying Sisters and Perfect Meat”: The Gender of the Early Phase of the Troubles and the Politics of Punishments against Women in Contemporary Irish Poetry
Autorzy:
Ostalska, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/641384.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
contemporary Irish poetry
gender discourse
the Troubles
Northern Ireland
Źródło:
Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture; 2018, 8; 84-106
2083-2931
2084-574X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper examines the literary representation of the beginnings of the Northern Irish Troubles with regard to a gender variable (women’s roles and functions ascribed to them, mostly punitively, by men ), in the selected poems by Heaney, Durcan, Boland, Meehan and Morrissey. The reading of Heaney’s “Punishment” will attempt to focus not solely on the poem’s repeatedly criticized misogyny but on analyzing it in a broader, historical context of the North’s conflict. In Durcan’s case, his prominent nationalist descent or his declared contempt for any form of paramilitary terrorism (including the IRA) do not seem to prevent him entirely from immortalizing female victims of the Troubles. Boland’s attitude seems the most unequivocal: the clear aversion to the language of death and rendering Irish women’s experiences (and children’s) in this discourse. The article concludes with analysis of Meehan’s “Southern” guilt for the situation of Catholics in the North with the simultaneous critique of perpetrated violence and Morrissey’s complicated standpoint: atheist/neutral/Protestant/communist and her striving for the impossible impartiality in a war-ridden and politically divided country. Trying to avoid systemic victimization of Irish women, the paper intends to analyze the historical and political circumstances which made them more susceptible to various forms of attacks at the beginnings of the Troubles, as reflected in the titular labels.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies