Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

»Megiston Agathon« (Pl. Ap., 38 a) – The Heart of Socrates’ Life and Philosophical Challenge

Tytuł:
»Megiston Agathon« (Pl. Ap., 38 a) – The Heart of Socrates’ Life and Philosophical Challenge
»Megiston Agathon« (Pl. Ap., 38 a) – The Heart of Socrates’ Life and Philosophical Challenge
Autorzy:
Wesoły, Marian
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/633659.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
Socrates
Plato
the greatest good
irony
elenchus
aporia
Źródło:
Peitho. Examina Antiqua; 2011, 2, 1; 93-110
2082-7539
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Unported
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
We suggest a certain minimal approach to the historical Socrates on the basis of Plato’s Apology. This text makes it possible to reconstruct the authentic charge and the defense line of Socrates, as well as his motivation and the quintessence of his philosophical challenge. The most important thing is what the philosopher says in the face of his death sentence: that the greatest good for a man is to live an examined life focusing on virtues and ethical values. Unfortunately, the preponderance of studies, even the most recent ones, fail to recognize the philosopher’s provocative challenge, whilst it is not only a crucial motif in the Socratic examining (ἐξετάζειν), i.e. testing the interlocutors’ knowledge by means of irony, elenchos and aporia, but also an inspiration for his direct and indirect followers in seeking virtues and the greatest good.

We suggest a certain minimal approach to the historical Socrates on the basis of Plato’s Apology. This text makes it possible to recon‑ struct the authentic charge and the defense line of Socrates, as well as his motivation and the quintessence of his philosophical challenge. The most important thing is what the philosopher says in the face of his death sentence: that the greatest good for a man is to live an exam‑ ined life focusing on virtues and ethical values. Unfortunately, the preponderance of studies, even the most recent ones, fail to recognize the philosopher’s provocative challenge, whilst it is not only a crucial motif in the Socratic examining (ἐξετάζειν), i.e. testing the interlocutors’ knowledge by means of irony, elenchos and aporia, but also an inspira‑ tion for his direct and indirect followers in seeking virtues and the great‑ est good.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies