O stylizacji gwarowej dyskusyjnie (na materiale wybranych utworów współczesnej prozy polskiej) Discussion about the dialectical stylization (on the basis of selected modern Polish prose)
The article presents the issue that is associated with the concept of dialectal stylization, as well as
the disparities in the interpretation of the phenomenon, which may be found in the literature of the
subject. The author conducts a critical discussion about the views of such researchers of the issue
as: S. Dubisz, A. Wilkoń, T. Kostkiewiczowa, T. Skubalanka. As the analytical basis, the author
acknowledges the stylization theory of M. R. Mayenowa. Not every implementation of the dialectal items to the texts indicates a stylization. The dialectal stylization is realized mainly in the texts
of an artistic style, but in the literary works the dialectal units may also be citations or elements of
reality of a represented world that function on the basis of a given theme. The author of the article
discusses and illustrates the issue of the boundary between the prolific use of a dialectal style with
the intention of stylization and the non-stylized use. Furthermore, he discusses the status of the
texts that are written in a dialect and the phenomena of hybrid and double-coded texts. The empirical
material of the article constitutes the prose works of the youngest generation of the Polish
authors, which were published in the last few years. Those involve the novels written by: Maciej
Płaza, Ignacy Karpowicz, Wojciech Kuczok, Szczepan Twardoch.
Artykuł przedstawia problemy związane z pojęciem „stylizacji gwarowej” i rozbieżnościami
w interpretacji zjawiska, jakie odnajdujemy w literaturze przedmiotu. Autor dokonuje krytycznego
omówienia poglądów takich badaczy problematyki, jak S. Dubisz, A. Wilkoń, T. Kostkiewiczowa,
T. Skubalanka. Za podstawę analityczną przyjmuje teorię stylizacji M.R. Mayenowej. Nie
każde wprowadzenie do tekstu elementów gwary oznacza stylizację. Stylizacja gwarowa realizuje
się przede wszystkim w tekstach stylu artystycznego, ale w utworach literackich jednostki gwarowe
mogą być też cytatami bądź elementami realiów świata przedstawionego funkcjonującymi
na zasadzie motywu. Autor artykułu omawia i ilustruje problem granicy pomiędzy stylotwórczym
użyciem gwary z intencją stylizacyjną a użyciem niestylizacyjnym. Omawia status tekstów pisanych
gwarą oraz zjawiska tekstów hybrydowych i dwukodowych. Materiał empiryczny artykułu
stanowią utwory prozatorskie najmłodszej generacji polskich twórców opublikowane w ostatnich
kilku latach, są to powieści Macieja Płazy, Ignacego Karpowicza, Wojciecha Kuczoka, Szczepana
Twardocha.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00