Rola autorytetu nauczyciela domowego w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej arystokraty w I połowie XIX wieku na przykładzie „Dziennika nauczyciela domowego” z lat 1814–1823 Juliana Antonowicza
Rola autorytetu nauczyciela domowego w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej arystokraty w I połowie XIX wieku na przykładzie „Dziennika nauczyciela domowego” z lat 1814–1823 Juliana Antonowicza The role of the home teacher’s authority in shaping the aristocrat’s communicative competence in the first half of the nineteenth century on the example of ‘The Journal of a Home Teacher’ from the years 1814–1823 by Julian Antonowicz
Przedmiotem artykułu jest próba wskazania roli nauczycieli domowych w kształtowaniu kompetencji
komunikacyjnej arystokracji w okresie rozbiorowym. Podstawą materiałową rozważań jest
rękopiśmienny dziennik autorstwa bazylianina Juliana Antonowicza (1750–1824), który był nauczycielem
domowym hrabiego Jana Bogdana Tarnowskiego (1805–1850). Podkreśla się znaczenie
autorytetu nauczyciela w systemie edukacji domowej i przedstawia jego źródła na przykładzie osoby
J. Antonowicza i jego dorobku pisarskiego. Autorytet ten uznaje się za kluczowy w kształtowaniu
kompetencji komunikacyjnej młodego arystokraty. W artykule przedstawione zostały tekstowe
sposoby umacniania autorytetu nauczyciela obecne w Dzienniku nauczyciela domowego. Zaprezentowano
także bezpośrednie dowody kształtowania kompetencji komunikacyjnej hrabiego przez
nauczyciela. Obserwacje dotyczące sposobu używania języka przez nauczyciela domowego i jego
dbałość o sprawne posługiwanie się językiem przez młodego arystokratę są ilustracją zagadnienia
o charakterze lingwistyczno-obyczajowym, jakim jest rola autorytetu w funkcjonowaniu wspólnoty
i jego wpływ na kształtowanie i upowszechniane wzorów zachowań językowych.
The aim of the article is an attempt to indicate the role of home teachers in shaping communicative
competence of aristocracy during the era of partitions. The article is based on the handwritten journal
of a home teacher Julian Antonowicz (1750–1824) who was a tutor of Jan Bogdan Tarnowski
(1805–1850). The article emphasizes the importance of the teacher’s authority in the system of
homeschooling. It also shows the source of this authority on the example of Julian Antonowicz
and his literary production. The authority is considered to be crucial in shaping the communicative
competence of the young aristocrat. The article presents the text ways to strengthen the authority of
the teacher present in ‘The journal of a home teacher’. The article also presents the direct evidence
of forming the communicative competence of a young Count by the teacher. Observations of using the language by the home teacher and his attention to proper use of language by a young aristocrat
illustrate the linguistic and habitual issue which is the role of authority in the functioning of the
community and its influence on the formation and dissemination patterns of language behavior.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00