SKALA, DETERMINANTY, KIERUNKI I CHARAKTER MIGRACJI ZEWNĘTRZNYCH I WEWNĘTRZNYCH MŁODZIEŻY W POŁUDNIOWO-ZACHODNIEJ POLSCE – WYNIKI BADAŃ PILOTAŻOWYCH THE SCALE, DETERMINANTS, DIRECTIONS, AND THE CHARACTER OF INTERNAL AND INTERNATIONAL MIGRATION OF YOUTH FROM SOUTH-WEST POLAND – THE RESULTS OF A PILOT STUDY
Wraz z umasowieniem kształcenia na poziomie wyższym i akcesją Polski do Unii
Europejskiej nasiliły się migracje młodzieży, zwłaszcza z obszarów peryferyjnych do
dużych ośrodków regionalnych oraz za granicę. Opracowanie zawiera fragment wyników
badań przeprowadzonych w wybranych ośrodkach południowo-zachodniej Polski, wśród
uczniów ostatnich klas liceów ogólnokształcących, dotyczący preferowanych przez nich
kierunków migracji edukacyjnych, jak również zamierzonych przez nich miejsc docelowego
zamieszkania. Jak dowodzą uzyskane wyniki badań, większość ankietowanej młodzieży po
zdanej maturze zamierza podjąć studia. Jednocześnie porównanie preferowanych ośrodków
akademickich oraz zamierzonych miejsc docelowego zamieszkania wskazuje na definitywny,
a nie stricte edukacyjny charakter deklarowanych migracji. Pozwala to sądzić, że drenaż
edukacyjny młodzieży jest tym samym początkiem emigracji definitywnej, kierującej
się głównie do dużych i postrzeganych jako atrakcyjne ośrodków regionalnych. Proces
ten wiąże się z bardzo poważnymi konsekwencjami dla polityki regionalnej, fiskalnej,
edukacyjnej i społecznej.
With the massification of higher education and the Polish accession to the European Union,
migration of young people has intensified, especially from remote areas to major regional
centers and abroad. The study contains a fragment of the results of research conducted
in selected centers of South-Western Poland, among students who were in their final
year of secondary school, concerning their preferred educational migration destinations,
as well as their intended eventual places of residence. As evidenced by the results of the
research, most of the surveyed youth intend to study after their graduation. A comparison
of preferred academic centers and the intended eventual places of residence shows that
educational migration is not limited to serving the educational objective, but is also the
final migration. This suggests that the educational drainage of young people is the first step
to a definitive migration which is mainly directed towards large and seemingly attractive
regional centers. This process is associated with very serious consequences for regional,
fiscal, educational, and social policy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00