„WYMUSZONA MOBILNOŚĆ – WYMUSZONA OSIADŁOŚĆ”. O POWOJENNYCH PRZESIEDLENIACH I ICH OBECNYCH SKUTKACH DLA LOKALNYCH SPOŁECZNOŚCI “ENFORCED MOBILITY – ENFORCED SETTLEMENTS.” ON THE POST-WAR DISPLACEMENTS AND THEIR CURRENT CONSEQUENCES FOR COMMUNITY
We współczesnym dyskursie publicznym dotyczącym II wojny światowej rzadko wspomina
się o masowych powojennych ruchach ludności w Europie, o przesiedleniach Polaków
z Kresów Wschodnich II Rzeczypospolitej, wysiedleniach Niemców i przesiedleniach
ludności ukraińskiej. Procesy „wymuszonej mobilności, jak i wymuszonej osiadłości”,
stanowiące codzienność tamtych lat zaowocowały upadkiem wielu lokalnych mikroświatów,
powstaniem nowych ojczyzn, nowych społeczności i nowych tożsamości. Konfrontacja
odmiennych kulturowo światów „gospodarzy” i „gości”, międzygrupowe konflikty, aspiracje
do „lepszego życia”, stały się między innymi źródłem „nowych mobilności”, które nadal
trwają. Artykuł będzie zatem próbą odpowiedzi na pytanie o społeczne skutki tych zdarzeń
dla lokalnych społeczności i indywidualnych form tożsamości jednostek, a w szczególności
wskaże na nadal kształtujące się wzory międzygrupowych relacji w zróżnicowanych
etnicznie społecznościach.
Major, post-war transfers of populations in Europe, the displacements of Poles from the
former Eastern Lands of the Republic of Poland, the expulsions of Germans and the
resettlements of Ukrainians are rarely mentioned in the contemporary public discourse on the World War II. The processes of “enforced mobility” as well as of “enforced settlements”,
that constituted everyday life for the people back then resulted in the fall of many local
microworlds, the formation of new homelands, new communities and new identities. The
confrontation of culturally different worlds of “hosts” and “guests”, intergroup conflicts
and aspirations for a better life, among others, became a source of “the new mobilities”,
that still last. This article attempts to answer a question about the social consequences of
these events for local communities and individuals’ identities, and in particular indicates
still forming patterns of intergroup relations in ethnically diverse communities.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00