PROBLEMY TECHNOLOGII EDUKACJI MORALNEJ I METODY ŁĄCZENIA TEORII Z PRAKTYKĄ W PRAKTYCE WYCHOWANIA MORALNEGO W POLSCE I NA UKRAINIE PROBLEMS OF MORAL EDUCATION TECHNOLOGIES AND METHODS IMPLEMENTATION IN PEDAGOGICAL THEORY AND PRACTICE OF POLAND AND UKRAINE
W niniejszym artykule przeprowadzono analizę porównawczą koncepcji
teoretycznych oraz praktycznych technik i metod oddziaływania w zakresie wychowania moralnego,
które proponuje się współcześnie w pedagogice polskiej i ukraińskiej. Zaprezentowano zróżnicowane
punkty widzenia teoretyków obu narodowości zajmujących się podstawami wychowania moralnego.
W ukraińskiej myśli pedagogicznej technologie wychowania moralnego stanowią spójny system
edukacji moralnej. W przeciwieństwie do tego technologie te są rozpatrywane w Polsce jako strategie.
Wskutek tej różnicy w polskich i ukraińskich naukach o wychowaniu uważa się, że pojęcie „technika
edukacji moralnej” jest szersze niż terminy „metoda” i “metodologia”. Poza tym autorka artykułu
określiła kryteria właściwe dla technik edukacji moralnej, wskazując przy tym na znaczenie
diagnostyki oświatowej dla rozwoju tychże technik. Zwróciła przy tym uwagę na przyczyny
niedostatecznego wykształcenia się technik edukacji moralnej i wskazała na wyzwania stanowiące
perspektywy ich przyszłego rozwoju.
A comparative analysis of the implementation of the theoretical bases and the practice of
moral education technologies and methods in Polish and Ukrainian pedagogy has been conducted in
the article. Points of view of Polish and Ukrainian scientists concerning the interpretation of basic
terms have been produced. Moral education technology in Ukrainian pedagogical science is a moral
education system. In Polish educational science, this technology is the strategy of moral education. It
have been determined that in the Polish and Ukrainian pedagogical sciences the technology of moral
education is considered to be a wider concept than the method and the methodology. Criteria for
moral education technologies have been determined. The importance of educational diagnostics to
the development of moral education technologies has been shown. The causes of the weak
development of moral education technologies have been cleared up. Prospects for the use of positive
ideas in modern educational and moral space have been revealed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00