Niniejszy artykuł poświęcony jest zagadnieniu e-usług wykorzystywanych w serwisach internetowych
wybranych gmin województwa małopolskiego i prezentuje wyniki oraz najważniejsze
wnioski z przeprowadzonych badań. Do badań autorzy wybrali 30 gmin z województwa małopolskiego
(10 najbogatszych, 10 średniozamożnych, 10 najbiedniejszych) i przeprowadzili analizę
zawartości ich serwisów internetowych pod kątem usług elektronicznych świadczonych na rzecz
mieszkańców gminy oraz innych zainteresowanych osób i podmiotów. Uzyskane wyniki pozwoliły
zarówno na określenie stopnia występowania e-usług o charakterze ogólnopolskim (BIP, ePUAP,
geoportal) oraz na zidentyfikowanie pozostałych usług, rzadziej spotykanych w tego typu serwisach
internetowych (np. rozmowa przez Skype, zgłaszanie awarii, komunikacja przez chat, formularz
kontaktowy, profil w serwisie społecznościowym Facebook). Zgromadzone dane zostały
zaprezentowane w postaci tabelarycznej, a następnie przeprowadzona została ich analiza. Analiza
zebranych danych pozwoliła na wyciągnięcie ogólnego wniosku dotyczącego rodzaju i poziomu
oferowanych przez gminy usług elektronicznych, który mówi, że obowiązkowe, ogólnokrajowe
e-usługi (BIP, ePUAP) dostępne są praktycznie we wszystkich gminach, jednak poziom innych, dodatkowych
e-usług jest bardzo niski. Wniosek ten potwierdza podobne opinie zawarte w raportach
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Najwyższej Izby Kontroli. Badania dostarczyły także
informacji o tym, jakiego rodzaju e-usługi są wykorzystywane w poszczególnych gminach, co może
być pomocne dla samorządów przy rozbudowie swoich serwisów internetowych.
The article discusses the issue of e-services used on the websites of selected gminas of the Małopolska
voivodeship and presents the results and key findings of the study. Authors chose 30 gminas
in the voivodeship (10 the richest, 10 moderately rich, 10 the poorest) and analyzed the content
of their websites for electronic services for local residents and other interested persons. The analysis
allowed to determine the degree of prevalence of nationwide e-services (BIP, ePUAP, geoportal)
and to identify other services, less common in this type of websites (e.g. a conversation via Skype,
reporting failures, communication via chat, contact form, profile in social network Facebook). The collected data were presented in tabular form and then were analyzed. Analysis of collected data
allowed to draw general conclusion about the type and level of electronic services, which says that
compulsory nationwide e-services (BIP, ePUAP) are available in all gminas, however, the level of
other, additional e-services is very low. This conclusion confirms the similar opinions contained in
the reports of the Ministry of Administration and Digitization, and the Supreme Chamber of Control.
The study also provided information on what kind of e-services are used in the different gminas –
this information can be helpful for local government in the modernization of their websites.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00